Upp till bevis Doctare!

Har just sett ett intressant samtal på AxessTV om en indisk läkekonst Ayurveda. Samtalade gjorde kändisdoktorn Christina Doctare och ordföranden i Stockholms läkareförening, överläkaren Thomas Flodin. Doctare berättade att hon fått sin tinitus botad genom massage, vila, örtmediciner, mm enligt den urgamla läran. Efter att ha sett och hört Doctare undrar jag hur många det är som vågar gå till den doktorn.

Doctare är kristdemokrat, katolik och anlitad entertainer. Hon kandiderade till riksdagen 2006 på att alla ska få dra av 35.000 kr i hälsokostnader som t.ex. att gå på konsert eller göra annat man gillar. Hon kom inte in.

Doctares motiv för att tro på Ayurveda är att hon själv blivit botad. Det statistiska underlaget får väl sägas vara väl svagt. Kanske hade det någon betydelse att hon under ”behandlingen” vilade mycket och gick ned 10 kilo.

Det är beklämmande att höra en utbildad, och av många aktad läkare, visa sådan grundläggande brist på insikt om vetenskapligt arbete.

Flodin påpekade att vetenskap förutsätter ifrågasättande och att den sk skolmedicinen har en sunt kritisk hållning och bygger på rationellt tänkande, men att däremot alternativmedicinens företrädare aldrig ifrågasätter sin verksamhet.

Doctare replikerade att vetenskap grundar sig på en idé att allt kan reduceras till orsak och verkan, på en positiviskt hållning och att vetenskapen inte är objektiv. Mot det ställer hon en ”helhetssyn på kropp och själ och ande”. Kropp vet väl alla vad det är i det stora hela. Själ får väl översättas till psyke. Men hur kommer anden in i detta sammanhang?

Kunskapen inom Ayurveda är intuitiv och subjektiv, sa Doctare. Intuitiv, det är väl ok, men vad menar hon med subjektiv? Innebär det att det som är sant och klokt för en medicinare är fel och dumt för en annan?

Diagnos ställer Ayurveda-medicinaren genom att studera patientens energier. Sedan blir det massage, örter och annat. Och det är ingen måtta på vad man kan åstadkomma. HIV-AIDS botas eller lindras med örter för 2 kr dagen. Varför i hela friden har inte Doctare med sin kommunikativa talang startat en stor insamling av pengar till örter till alla med AIDS?

Doctare lovade i vart fall att ställa upp på en vetenskapligt kontrollerad test av den behandling hon själv fått. Och allt annat hade ju varit upprörande. Är det så att hon vet hur tinitus botas så är det hennes förbaskade skyldighet att som läkare medverka till att metoden får spridning. Upp till bevis, Doctare!

Den som vill veta mer om hur man tjänar pengar på dekokter utan dokumenterad effekt kan Googla på Ayurveda. Det ser ut att handla om stora pengar som säkert kan finansiera vetenskaplig dokumentation av högsta klass.

En kommentar till Upp till bevis Doctare!

  1. B.U.H Sandström skriver:

    Vad glad jag blev när jag såg att doctare skulle ställa upp i EU-valet. henne ska jag rösta på , bara för hennes åsikter angående alternativmedicin. Att förakta alternativmedicinska behandligar är att förakta våra förfäders kunskap.De finns så mycket man skulle kunna ”baka” in i den medicinska utbildningen eller åtminstone släppa in dessa alternativmedicinare som ett komplement. De skulle kunna hjälpa varandra så otroligt mycket. Är själv idag 45 år och har insett att jag nog skulle ha behövt hjälp redan då jag tidigt kom in i puberteten. Kanske jag då skulle sluppit mycket lidande.De gånger mamma tog med mej till läkare var alltid lika fruktlösa, fick aldrig någon hjälp. Som 12-åring blev jag klassad som lat. mamma fick i uppdrag att se till att jag skulle jogga en viss runda varje dag. Jag blir ledsen bara jag tänker tillbaka på det. Så misshandlad man kan bli av sjukvården. Jag har lärt mej leva med ”latheten” men blir avundsjuk på alla som verkar ha en massa energi. Att jag sen blev jättesjuk för tio år sedan och gjorde otaliga läkarbesök och var sjukskriven i två år och belastade samhället med alla kostnader. Sista stora undersökningen jag var på var en stor neurologosk utredning på NUS. Vid utskrivningen då jag fick ett resultat som bara visade att jag frisk var jag på väg att ge upp. Nu var det nog bara att plocka fram snaran. Men så kom räddningen! Fick genom en gammal klasskamrat kontakt med en alterativmedicinsk läkare som studerat kinesisk medicin och praktiserat det i många år. Efter en titt på min tunga och att han avlyssnat mina pulsar så började min resa tillbaka till livet :)Efter några månader jobbade jag heltid igen och såg ganska lust på tillvaron igen. Jag önskar verkligen att man tar till sej kunskapen inom sjukvården och ger alla människor en chans att få må bra utan att man själv ska stå och betala stora pengar för det. Dessutom skulle det spara stora pengar åt samhället.

Kommentera

