Avdramaterisera betygen

Regeringen tänker stoppa elevernas möjlighet till taktikval i gymnasiet, rapporterar DN och SvD. En elev kan välja enklare ämnen med högre betyg för att höja sitt betygspoäng.

Media har den senaste tiden också rapporterat att vissa skolor ger högre betyg än andra (SvD, DN). Barnombudsmannen Lena Nyberg vill (DN debatt 8/6-07) ge elever rätt att överklaga betyg.

Betygen debatteras ständigt. Det beror på att de spelar en alldeles för avgörande roll för eleven och i skolan. Det är dags att tänka om.

  • Inför inträdesprov till gymnasiet och högre utbildningar. Exempelvis ska de som saknar tillräckliga kunskaper i matematik för att följa undervisningen vid KTH inte antas till utbildningen. Som det nu är tvingas KTH ge kurser på gymnasienivå.
  • Hur en elev har fått sina kunskaper har däremot inte någon betydelse. Den elev som vill förbättra sina kunskaper i ett ämne ska givetvis få det. Om en kurs är elementär eller avancerad är sak samma om betyget inte har någon betydelse utan intagningen beror på resultatet av inträdesprovet.
  • Behåll betygen. De är ett standardiserad sätt för lärare att informera eleverna om lärarens uppfattning om elevens kunskaper och är ett bra sätt att följa upp utbildningens kvalitet. Centralprov och inspektioner är nödvändiga för att ett betyg ska betyda samma sak i alla skolor. Det ska inte vara möjligt att skaffa sig en falsk examen typ Littorin genom att välja rätt skola.
  • Låt de studerande sätta betyg på lärare och utbildningen under utbildningen. Fungerar utbildningen som de förväntade sig? Vad kan göras bättre? De bör ges en ny möjlighet att bedöma utbildningen några år senare. Var det något som saknades i utbildningen?
  • Prissätt utbildningen. All utbildning är dyrbar. Lärare, lokaler, utbildningsmaterial kostar massor. Denna kostnad måste redovisas genom tydlig kostnadsbaserad prissättning.
  • Utbildningen måste effektiviseras. Kostnaden för de studerande är hög. Lån i stället för lön. Examen ger vissa en något högre lön i framtiden, men avbetalningar på lån ger många välutbildade lägre livslön. Utbildning lönar många illa. Det gäller även samhället i stort, då ineffektiv, utdragen utbildning minskar skatteintäkterna.
  • Inför livslångt studiebidrag. Kunskapen behöver ständigt förnyas. En stor del av den kunskap som lärdes ut för 20 år sedan är idag obsolet. Färsk kunskap måste ständigt fyllas på. Mycket sker inom arbetets ram, men det räcker inte. Alla måste ges rätt till återkommande studieperioder genom t.ex. fördelaktiga villkor för sparande till framtida studier godkända av skolverket eller högskoleverket.

Det nuvarande betygssystemet fungerar illa. Dåliga resultat som kan beror en tids sjukdom, problem i hemmet, deppighet, etc kan få livsavgörande konsekvenser. Det är galet. Alla som vill förbättra sina kunskaper måste ges samhällets stöd. Det är bara då vi lever i ett kunskapsskapsamhälle.

DN: Stopp för taktikval i gymnasiet
SvD: Gymnasieelevers taktikval stoppas

2 kommentarer till Avdramaterisera betygen

  1. Fredrik J skriver:

    Bra! Håller med dig i allt rent principiellt, dock kan vissa saker bli problematiska att genomföra. Jag håller med dig till 100% om att förskunskaperna för högre studier som många studenter uppvisar idag är katastrofala. Tyvärr är det också så att man alltid har en tendens att anpassa kraven nedåt, vilket som i exemplet KTH leder till gymnasienivå (eller lägre) på vissa moment. Naturligtvis vore skräddarsydda och djuplodande inträdesprov till samtliga högre utbildningar att föredra framför betyg. Det ställer dock helt enorma krav på administration kring dessa prov. För det första söker nyblivna studenter flera utbildningar på högskolan parallellt. Utbildningar som kan vara utspridda över hela landet. För att detta i fortsättningen skall vara möjligt krävs åtminstone en första utsållning av sökande, förslagsvis via betyg. För det andra ställer ett inträdesprovssystem extremt höga krav på att dessa kan utformas på ett sådant sätt så att de faktiskt pedikterar förkunskaperna till en viss utbildning (jag antar att inträdesproverna skulle vara kurs- och programspecifika) BÄTTRE än vad betyg gör. Tusentals eller hundratals prov måste alltså utformas. Jag har svårt att tänka mig att kompetensen till detta finns ute bland landets högskole-/universitetsinstitutioner.
    Studentutvärderingar av högskole- och universitetsutbildningar är naturligtvis också viktigt. Konstruktiv kritik skall alltid tas på allvar och i beräkning. Man måste dock ofta ta resultatet av sådana med en nypa salt. Jag är ganska säker på att betygsättning av lärare ofta skulle ge låga betyg till de lärare som ställer höga krav på sitt moment. Systemet kräver alltså att studenterna vet varför de studerar, och inte gör detta i brist på andra alternativ. Vi tar in för många studenter till universitet idag vilket leder till att många är TOTALT omotiverade och gnäller över minsta uppgift (tyvärr vet jag det i egenskap av universitetslärare). När det problemet är löst kan utvärderingsresultat tas på allvar.

  2. Hans Iwan Bratt skriver:

    Visst är det krävande att ordna med inträdesprov som visar vilka som är mest lämpade för en viss utbildning, men jag tror att det är värt det. Ett beslut att välja en utbildning på 2-5 år är ett oerhört viktigt beslut och bör vara väl underbyggt.
    Även om parallellen inte håller helt och hållet så vill jag jämföra med en platsansökan. Det är dyrt för företag att anställa; annonsering, intervjuer och ofta tester. Men allt är nödvändigt för att matchningen ska bli god mellan personens förmåga och vad jobbet kräver.
    Vid dagens intagning till högre utbildning är målet millimeterrättvisa. Betygspoäng med tvivelaktigt värde styr helt. Det är bättre att denna falska rättvisa ersätts med vettiga ansökningssystem där utbildarna tar ansvar för att de som antas till utbildningen har förutsättningar att nå goda resultat. Betygen från en ofta irrelevant utbildning får då inte har nämnvärd betydelse utan det är kunskaper, motivation, mm som är bäst indikatorer på ett bra resultat.
    Jag tror inte att de studerande är kritiska mot krävande lärare. De elever som vill klara av sin utbildning vill ha lärare som ställer krav och som ger effektivt stöd när det hakar upp sig. Det förutsätter dock att de studerande känner att de har valt rätt utbildning och vill komma vidare och använda sig av sin kunskap.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: