Muslimsk svenska om stening av otrogna

(Detta brev har jag idag sänt till Monjia Manai Sonnius som har webben Islamsidorna.)

Först vill jag tacka för en alldeles utmärkt webbplats om Islam. Du förklarar med ett enkelt och rakt språk vad Islam är och hur en muslim ska leva. Jag är mycket intresserad av Islam som har en så enormt stor inverkan på allas våra liv. Jag har massor av frågor och hoppas få ställa flera till dig. Just nu är det dock en som känns extra angelägen.

Jag har noterat att en person, Kamal Moubadder, som driver den islamiska friskolan Al-Mustafa-skolan, förespråkar stening av otrogna. Är det något som måste ske enligt Islam? Du skriver:

Hur hårt tas ett äktenskapsbrott t ex otrohet? Otrohet är ett av de värsta brotten enligt Islam. Det straffas med döden.

Vad säger Koranen om graviditet innan giftermål? Eftersom sex innan äktenskap är förbjudet, är graviditeten ett resultat antingen av ett grovt brott, eller av en våldtäkt. Mamman kan straffas för brottet, men barnet ska inte lida för det. Inget straff delas ut under graviditeten, inte heller under amningstiden. En graviditet är alltid Guds vilja och barnet väljer inte hur det blir till och vilka föräldrar det får.

Jag är mycket tacksam för att du besvarar dessa frågor:

1. Anser du som muslim att en gift muslim som är otrogen ska straffas med döden eller avviker din personliga uppfattning från Islams på denna punkt? Är det inte en risk för att det skulle innebära i det en närmast en masslakt på muslimer? Anser du att alla dessa personer ska dödas genom stening?

2. Menar du att den som har sex före äktenskapet också ska dödas, i kvinnans fall dock först sedan amningen upphört. Ska det ske med stening?

3. Sverige är ju idag inte ett muslimskt land. Innebär det att du inte tycker att otrogna muslimer i Sverige ska stenas? Löper de risk att bli stenade om de besöker ett muslimskt land? Anser du att det är rätt att kvinnor och män som varit otrogna i muslimska länder ska stenas?

4. Kamal Moubadder anser inte att risken att bli stenad är så stor då Islams beviskrav är så höga. Det ska tydligen vara minst fyra män som bevittnat samlaget (dock kan en man ersättas med två kvinnor). Men ändrar det den moraliska frågeställningen, dvs att otrogna bör dödas genom stening?

Jag är mycket tacksam för dina synpunkter om stening av otrogna. Mitt brev har jag publicerat på min webbplats och jag kommer även publicera ditt svar där alt en länk till svaret på din webb.

3 kommentarer till Muslimsk svenska om stening av otrogna

  1. Pelle skriver:

    Här är ytterligare ett tecken på att SVT vägrar sända nyhetenr som diskuterar islam. Eftersom TT tyckt att nyheten om att Lars Vilks muhammedhund är riksangelägen, så har den kommit med i alla dagstidningars webbupplagor. Jag ringde till Sveriges Television, för att fråga varför de ej tänker ta upp nyheten. De har valt bort den. Den kommer varken att finnas på deras webbplats eller i någon nyhetssändning. SVT meddelade däremot vilka reprisinslag från veckan som de dammar av istället och sänder, exempelvis nyheten om att EU inte anser att Sverige får ha olika alkoholskatter. Den nyheten tänker de sända idag igen, trots att de visat den igår eller i förrgår.

    Jag är säker på att SVT inte vågar ta med nyheten om Lars Vilks rondellhund. Vägra betala TV-licens för SVT som inte vågar ta upp viktiga nyhetyer om censur i yttrandefriheten! Och det är inte första gången som SVT vägrar sända om nyheter där ämnet islam står under lupp. Nyheten om skolchefen för Al-Mustafaskolan i Järfälla som vill införa sharia i skolan, meddelade SVT mig också att de valde bort, trots att stora rikstäckande tidningar tagit upp den.

  2. […] får några dagar sedan från Monjia Manai Sonnius som har webben Islamsidorna med anledning av ett brev från mig om stening av otrogna. Mina kommentarer kommer i ett separat […]

  3. […] är svaret på ett brev från Monjia Manai Sonnius som har webben Islamsidorna med anledning av ett brev från mig om stening av otrogna. […]

Kommentera

