Svar om stening av otrogna från en muslimsk kvinna

(Detta brev fick jag får några dagar sedan från Monjia Manai Sonnius som har webben Islamsidorna med anledning av ett brev från mig om stening av otrogna. Mina kommentarer kommer i ett separat inlägg.)

Tack för din uppskattning. Sidan är som brukligt är, sorgligt eftersatt, liksom mitt mailsvarande! Jag har lite för mycket i huvudet för att pilla med datorn…

För det första är Kamal Moubadder shiamuslim, och därför kan det skilja en hel del på vissa områden.

Stening av otrogna är ett straff som utdöms av en domstol i en stat som till 100% tillämpar islams lagar. Det kan sägas vara jämställt med högförräderi ungefär. Alltså ett sällsynt brott och ett sällsynt straff.

Som svar på dina frågor kan jag säga att min åsikt inte skiljer sig från Islams-MEN-observera att inget straff någonsin kan utdömas om inte landet till 100% styrs enligt islams lagar. Ingen människa har rätt att ta lagen i sina egna händer eller upprätta ”islamiska” domstolar hur som helst.

Bevisbördan för otrohet/föräktenskapligt sex är som sagt tung – hur ofta har man fyra vittnen? Dessutom kan både man och kvinna som anklagas för otrohet svära sig fria från anklagelser genom att inför vittnen svära vid Gud att de är oskyldiga, samt åkalla Guds förbannelse över sig själva om de skulle ljuga om sin oskuld.

Straffet är ju i högsta grad ett avskräckande sådant och finns för att betona både vikten av att en familj håller samman och för att betona att sex hör ihop med äktenskap.

Tja, stening är ju inte ett behagligt straff, men det är inte heller giftinjektioner eller elektriska stolen. Jag tror att frågan är huruvida man accepterar dödsstraff eller inte. Metoden är liksom sekundär. Min uppfattning är att dödsstraff nog är ett nödvändigt ”ont” eftersom människor envisas med att döda och lemlästa varandra helt på egen hand. Vi är inte så goda som vi tycker att vi borde vara!

Stening av otrogna har jag inte så mycket övriga synpunkter på, förutom vad jag tidigare sagt om islamisk stat, domstolar, vittnen, etc. En islamisk stat måste upprätta ett domstolsväsen som är rättssäkert och som går att kontrollera, precis som en sekulär stat och med samma krav på bevisning.

Hoppas du fått svar, annars får du återkomma.

Frid,
Monjia

4 kommentarer till Svar om stening av otrogna från en muslimsk kvinna

  1. Mia skriver:

    ”Metoden är liksom sekundär”.

    Trevligt.

    Kom igen allihopa! Låt oss gå och bygga lite fler moskeer!

  2. […] till en muslimsk kvinna som är för dödande genom stening (Detta är svaret på ett brev från Monjia Manai Sonnius som har webben Islamsidorna med anledning av ett brev från mig om stening av […]

  3. […] Läs gärna hela diskussionen på Hans-Iwans blogg Den börjar såhär (Detta är svaret på ett brev från Monjia Manai Sonnius som har webben Islamsidorna med anledning av ett brev från mig om stening av […]

  4. […] är för stening av otrogna Tyvärr har inte muslimen Monjia Manai Sonnius besvarar brevet om stening av otrogna än. Därför har frågorna också ställts till […]

Kommentera

