Islamguiden är för stening av otrogna

Tyvärr har inte muslimen Monjia Manai Sonnius besvarar brevet om stening av otrogna än. Därför har frågorna också ställts till ”System-Online” på webbplatsen Islamguiden. Syster-Online ska vara två kvinnor, Hind och Um Meryem, som konverterade till Islam för ca 15 år sedan:

Jag har brevväxlat med en muslimsk kvinna med anledning av att hon på sin webbsida skrivit att kvinnor som är otrogna ska stenas till döds. Trevligt nog har hon svarat utförligt svar på mina frågor, dock har jag inte fått svar mitt senaste brev. Kanske har hon tröttnat på mig och jag skriver därför till er i förhoppning om att få svar på mina frågor. Mitt senaste brev till kvinnan finns på min webbsida. Jag är mycket tacksam om ni kan kommentera mina frågor. Det är ju väldigt viktigt med en dialog mellan oss som ställer oss frågande till Islam och er som valt denna religion.

Ni medarbetar på webben Islamguiden.se. Jag har hittat en artikel, , Islam och straff, på er webb av Muhammed Kutub där författaren tar ställning för stening som straff. Jag förmodar därför att ni har funderat igen denna sak noga och därför bör kunna ge bra svar på mina frågor.

Jag har just läst en annan text av Muhammed Kutub. I den skriver han att mannen ska straffa kvinnan genom att inte dela säng med honom, om det inte räcker som straff aga kvinnan (”med mild stränghet”). Han skriver också att ”Kvinnor är i större utsträckning än män offer för denna psykiska sjukdom (masochism), och njuter av att lida och förödmjukas. Delar ni hans uppfattningar?

Vänligen
Hans Iwan Bratt

Taggar: Stening, Islam
Andra bloggar om: , , intressant

12 kommentarer till Islamguiden är för stening av otrogna

  1. marcus skriver:

    Hoppas du får svar!

  2. […] inlägg grundar sig på Hans Iwan Bratts inlägg Islamguiden är för stening för otrogna Andra bloggar om: retorik, debatt, politik, religion, samhälle, argument, självhävdelse, islam […]

  3. […] inlägg grundar sig på Hans Iwan Bratts inlägg Islamguiden är för stening för otrogna Andra bloggar om: retorik, debatt, politik, religion, samhälle, argument, självhävdelse, […]

  4. Amela skriver:

    Sitter och undrar varför idioter som du är så trångsynta. Om du nu vill ha en åsikt om en religion så läs på lite mer. Du behöver inte kräva svar från människor, det finns redan skrivet aldrig ändrat sen 1600 år sen. Koranen Guds ord, sen hur olika människor tolkar det beror på omständigheterna som (kultur, utbildning, osv). Jag skulle kunna prata om det i dagar men jag tror inte du är värd vägledning. Gud bestämmer.

  5. Hans Iwan Bratt skriver:

    Vad kan man säga om ett sådant här inlägg? Först det första så har jag läst på så gott jag kan. Det har lärt mig att det inte står något i Koranen om att otrogna ska stenas. Sådana gudomliga uppmaningar finns däremot i det gamla testmentet, de kristna och judarnas heliga bok. Och så finns det flera historier om att Mohammed uppmanade sina anhängare att stena kvinnor (och döda människor på en rad andra sätt).

    Visst tolkar muslimer Koranen på väldigt olika sätt, men det är ju inte det mina inlägg gällt. Det jag vill försöka förstå är hur vissa människor anser att de ska stena sexuellt otrogna av religiösa skäl när inte Allah kräver det av dem i koranen.

    Amela vill inte förklara vad hon menar. Det räcker för henne att säga att jag är en trångsynt idiot som inte är värd någon vägledning. Varför då skriven en kommentar? Varför inte ta tillfället i akt att försöka förklara varför stening sker och än heller hur man kan få denna vidriga tradition att upphöra?

    Kom igen Amela!

    De som tror att stening inte finns kan jag erbjuda några färska länkar:
    Amnesty
    Kämpar mot kvinnoförtryck
    Svensk protest mot avrättning i Iran
    Sharia och hur lagen praktiskt tillämpas i muslimska länder

  6. Amela skriver:

    Hej igen, som jag tidigare har skrivit så beror det ju på olika omständigheter varför Den heliga boken tolkas på olika sätt. . Varför skrivs det sällan i median om dåliga saker i kristendom, judendom och andra religioner…Det är ju bara islam som är i focus på den negativa fronten. Varför står det aldrig någonstans alla positiva saker inom islam, viket är mycket? Visst är det synd att detta sker, men det fiinns ju massa annat som också är ledsamt, som könsstympning på flickor (viket har inget m religion att göra förresten), barnslaveri i Afrika, sexsekter, pedofilpräster osv..ja du det finns massa här i värden som är orättvist. Visst skulle man vilja stoppa allt det om man kunde, livet är kort alla vi ska dömmas på domedagen och alla får det de förtjänar. Alla borde tänka på att göra gott här i värden, vissa vill ju bara förstöra och sprida fördärv men de kommer att för sitt straff. /Hälsningar Amela

  7. Tomas skriver:

    Ser att det var ett tag sen ni skrev dessa kommentarer, men måste bara få flika in ändå.

    Amela: Du svarade ju fortfarande inte på fråga? Sen har du fel i att det bara skrivs illa om islam. Det skrivs väldigt mycket om både judendom och kristendom också, och inte i speciellt positiva termer.

    Angående islamguiden så skummade jag igenom det som de hade skrivit om evolutionen. Även fast jag inte ens är i närhete av att vara biolog så kan jag ju direkt se att de inte verkar vara speciellt pålästa. Såg några saker direkt som var helt fel. Där försvinner ju också trovärdigheten för resten.

    /MVH Tomas

  8. lena skriver:

    HEJSAN allihopa, det är så här att det inte står något om stening i koranen, har själv läst den. islam är den rättvistaste religionen och om man alltid ber om förlåtelse till Gud den allsmäktige så kommer man bli förlåten för sina synder. Människor misstolkar koranens budskap och det är många människor som anser sig vara muslimer men egentligen så agerar de inte som troende muslimer. De bara hittar på massa saker, därför ska ni inte tro på allt ni ser och hör. Det är inte den riktiga sanningen om islam jag lovar! Islam ä´r en god och rättvis religion som INTE ALLS förtrycker kvinnan. Kvinnor och män har samma rättigheter. Ni måste öppa ögonen och inte döma efter allt ni ser och hör. ////LENA

  9. Ramazan skriver:

    Braa, Lena!! Hoppas att allt fler icke muslim Svenskar blir mer som dig och inte bara tror på allt dem ser och hör på TV:n om Islam!!!!!!

  10. Hans Iwan Bratt skriver:

    @Lena

    Ursäkta att jag inte kommenterar det du skrivit förrän nu. Det beror inte på det du skriver utan har helt andra orsaker.

    Jag har inte läst Koranen, men har studerat åtskilligt vad andra skrivit och vi är överens. Det finns inget krav på att muslimer ska stena någon. Däremot står det om företeelsen stening i Koranen. Och det finns flera haditer som berättar att Mohammed beordrat stening. Se mer om detta i Wikipedia.

    Du påstår att Islam är ”rättvisaste relgionen”, mm. Men det har du ingen grund för. Det är många religioner som hävdar att de har rättvisan på sin sida. I Islams fall finns det inte heller någon som har rätt att hävda att den egna tolkningen är den enda rätta. Det strider faktiskt mot Islam!

    Det finns mycket i Koranen och i tillämpningen av Islam som leder till ett förfärligt förtryck av kvinnor. Tyvärr kan det sägas också om flera andra religiösa läror. Det är svårt att rangordna vilka som är värst. Antalet förtryckta kvinnor är dock med all säkerhet störst inom Islam, Kristendomen och Hinduismen. De är ju störst.

    Mitt råd till dig Lena är att studera Koranen med öppna ögon och se vad som faktiskt står i boken. Ta sedan del av haditherna som beskriver hur den ”ofelbara Mohammed” beordrade stening.

    @Ramazan

    Kan vi vara överens om förhoppningen att fler tar reda på vad det faktiskt står i Koranen och haditherna, inte inte bara tror på det som sägs i TV och av oinformerade muslimer?

  11. parwin skriver:

    det finns en väldigt bra bok som förklarar koranen väldigt bra kan ni läsa detoch så kan vi diskutera den sen jag lovar om ni läser det bra och föröker fårstå orden och inte bara hitta negativa ord i den så kommer ni att förstå vad jag menar

  12. Hans Iwan Bratt skriver:

    Jag har läst några böcker om Koranen och har den även i svensk översättning. Men det är inte utan att jag blir nyfiken på vilken bok du tänker på.

Kommentera

