Öppet brev om dödsstraff till Johannes Åman, DN

Du skriver om synen på dödsstraffet i USA respektive i Europa med anledning av att man i Texas ska avrätta ännu en fånga med giftspruta. I USA anser man att majoriteten ska avgöra vilka som dödas. I Europa anser vi att liv hör till våra grundläggande rättigheter som staten inte har rätt att ta ifrån någon.

Det är i sammanhanget viktigt att uppmärksamma att det finns stora grupper av européer som argumenterar för dödsstraff, t.ex. bokstavstroende muslimer som anser att alla som varit sexuellt otrogna ska dödas genom stening. Något sådant krav finns inte i Koranen men däremot i de sk haditherna, dvs berättelser om profeten Mohammeds liv. Och som Mohammed gjorde på 600-talet måste man också göra i dag enligt dess muslimer. I min blogg dokumenterar jag svenskspråkiga muslimska webbsidor som argumenterar för detta vidriga straff.

I Koranen står det alltså inget om stening. Det gör det däremot i Bibelns gamla testamente där Gud åtta gånger kräver att olika personer eller grupper ska stenas till döds, t.ex. trotsiga och upproriska söner.

Jag undrar om bokstavstrogna i kristna i Sverige också vill införa straffet stening. Kanske är det något som DN kan göra ett reportage om.

Vänligen
Hans Iwan Bratt


Taggar: Stening, Islam, Kristendom
Andra bloggar om: , , , intressant

5 kommentarer till Öppet brev om dödsstraff till Johannes Åman, DN

  1. Eva skriver:

    Om europeer i större utsträckning än amerikaner anser att demokrati grundar sig på mer än majoritet, varför visar det inte sig i synen på Hamas regering i Gaza?

  2. Hans Iwan Bratt skriver:

    Till Eva

    Tyvärr förstår jag inte din kommentar. Européer (=EU) och amerikaner (USA) har väl ungefär samma syn på Hamas, dvs ingen vill ha någon kontakt med Hamas så länge som Hamas inte godkänner Israels existens.

    Återkom gärna och utveckla din uppfattning.

  3. Jonas Carlsson skriver:

    Jag har för mig att en majoritet av svenskarna är för dödsstraff. I princip är jag också det. Emellertid vill jag inte att staten skall ha en så stark sanktionsmöjlighet så därför är jag emot.

  4. Hans Iwan Bratt skriver:

    Till Jonas Carlsson

    Wikipedia refererar två undersökningar. I den ena är 40 % för och i den andra 33 % för dödsstraff. Då införande av dödsstraff i Sverige knappast diskuteras är enkätsvaren säkerligen inte särskilt genomtänkta. Det starka stödet för dödsstraff i Sverige tyder på att frågan bör diskuteras mer.

    Det finns en bok ”Dödsstraffet – ett Försvar” som verkar läsvärd (http://www.yesdeathpenalty.com/svenska.htm). Själv är jag i princip motståndare men är inte pacifist och för eutanasi. Som ateist tror jag inte på ”heligt liv”. Jag delar din uppfattning att dödsstraff är en allt för stark sanktion.

  5. P skriver:

    Alzahraa idealiska akademi bästa skolan i Sverige enligt Skolverket:

    http://www.expressen.se/nyheter/1.813367/sa-bra-ar-din-skola

Kommentera

