Al Mustafa-skolans ägare om kritiken

Nu har Kamal Moubadder, ägaren av Al Mustafa-skolan, kommenterat min anmälan till Skolverket. Det är utmärkt för det är angeläget med en öppen och rak dialog mellan muslimer (och andra religiösa) och oss som ifrågasätter innehållet i lärorna. Min förhoppning med dessa öppna dialoger är att de ska ge läsaren – och mig – en ökad förståelse för andras uppfattningar.

Så här skriver Moubadder:

Hej.
Jag är Kamal Moubadder. Vill kortfatta mig med att säga att Boken ”Frågor om islam” är en faktabok om läran. Att boken är faktagranskade av en islamisk förening tyder väl att det rör sig om faktabeskrivning och inte om egena reflektioner. Budskapet i boken är islams budskap och inte mitt. När DN ställde frågan om sharialagarna ska tillämpas i Sverige svarade jag såsom en relgionbeskrivare skulle svara: enligt islam ska dessa lagar tilläpas under två förutsättningar: Landet ska vara ett muslimskt land och medborgarna ska välja införa dessa lagar, annars är det inte aktuellt.
Återigen detta är islams budskap. Vilken islamist som helst skulle har givit samma svar utan att han eller hon få stå för budskappet.
Om man ändå vill betrakta en beskrivning av en lära som författarens lära. Vad har detta att göra med en skola? Kamal Moubadder är en aktie ägare i ett aktiebolag som driver en fristående skola. Bolaget är en annan juridisk person. Skolan i sin tur är en annan”pedagogisk person”.
Jag tyckker att debatten var orättfärdigt.Mest orättfärdigt var att mina svar och förklaringar har inte publicetats i de media som tog upp frågan.
Kamal Moubadder

Kamal Moubadder (KM) skriver att den text jag kritiserat är ”islams budskap och inte mitt”. Tyvärr är det inte uppenbart av den text han står som författare till. Det handlar inte om en översättning, utan en förklaring av vad den islamska tron innebär.

Till DN säger KM att sharialagarna enligt islam endast ska tillämpas i muslimska länder och om medborgarna valt att införa dessa lagar. Det finns dock många olika uppfattningar bland muslimer om under vilka omständigheter sharialagarna ska tillämpas. Då han valt en viss tolkning måste KMs svar rimligen tolkas som om att det är hans egen uppfattning.

Det är intressant att KM inte heller nu klargör sin egen uppfattning om det som upprört så många. Därför ställer jag en rak fråga och hoppas på ett rakt svar:
– Är du för att sharia-lagar ska tillämpas i något land under någon förutsättning på sådant sätt att sexuellt otrogna stenas till döds och att händer huggs av på tjuvar?

Jag vet att många, i likhet med KM, påpekar att dessa straff mycket sällan verkställs. Men det är inte det saken gäller utan om denna slags straff över huvud taget kan rättfärdigas.

Vad har då KMs värderingar med Al Mustafa-skolan att göra? Han är ju bara en ägare. Men ägandet av en skola som bedriver obligatorisk undervisning med allmänna medel i enlighet med fastställda värderingar kan inte jämföras med vilket företag som helst.

I Läroplanen Lop 94 fastslås att ”Alla som verkar i skolan skall hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och i denna läroplan och klart ta avstånd från det som strider mot dem.” Jag menar att den som ensam äger ett företag som endast har till uppgift att driva en muslimsk friskola måste anses verka i skolan.

För att undvika missförstånd så vill jag understryka att bokstavstrogna kristna, som har samma uppfattning om att sexuellt otrogna ska dödas med stening som den som KM fört fram, inte heller bör får vara aktiva inom den obligatorisk undervisning eller sådan som har allmänt stöd.

Jag har just talat med Skolverket om min anmälan av Al Mustafa-skolan och fått veta följande. Den enhet inom Skolverket som handlägger anmälan har en genomsnittlig handläggningstid på 7 månader. 18 personer har en ärendebalans på 1.400 ärenden. Man vill inte upplysa om när beslut tas om anmälan, vad man gjort eller tänker göra med anledning av anmälan, hur prioriterad den är, etc. Under tiden fortsätter skolan sin verksamhet.

Så får det inte vara.


Taggar: Al Mustafa-skolan, Kamal Moubadder, Friskola, Islam, Religion, Skolan
Andra bloggar om: , , , , , ,
Intressant

2 kommentarer till Al Mustafa-skolans ägare om kritiken

  1. Fredrik Bendz skriver:

    Intressant att han skjuter ifrån sig frågan och säger ”Det är islams åsikter och inte mina”. Hur man TOLKAR koranen beror självfallet på vilka åsikter man har. Om islam utan motsägelser säger så, hur kommer det sig då att inte alla muslimer gör samma tolkning som KM, eller gör de det? Kan man i så fall skilja mellan koranens och dessa muslimers åsikter? Har inte muslimerna de åsikterna för att koranen påbjuder det?

  2. Roy skriver:

    Kommentar om Al-Mustafaskolan och skolverket i nedanstående bloggpost:

    http://muslimskafriskolan.blogspot.com/2007/09/al-mustafskolan-och-skolverket.html

Kommentera

