Brev till imamen Haqq Kielan om synen på kvinnor

Den välkände imamen Abd al Haqq Kielan har idag fått följande brev sänt till tidskriften Minaret som han är ansvarig utgivare för.

Till Abd al Haqq Kielan

Din syn på kvinnor, mm

Jag har läst intervjun med dig av det sk Paraplyprojektet och även publicerat en sammanfattning av intervjun i min blogg. Antalet besök visar att uppgifterna ansetts vara intressanta.

Vid genomläsning av ett antal andra intervjuer med dig har jag noterat att du inte anser att den intervju Paraplyprojektet publicerat beskriver dina uppfattningar på rätt sätt. Jag har dock inte hittat några uppgifter där du explicit kommenterat just det som sägs i intervjun. Däremot har jag läst att du anser att kvinnor och män ska vara ”fullständigt jämlika”, men vet inte om din syn på jämlikhet även rymmer de uppfattningar om redovisas av Paraplyprojektet.

Jag har också läst om ditt arbete med att skapa en utbildning, ev inom ramen för högskolan, av imamer. Anser du att den kvinnosyn som framkommer i Paraplyprojektets intervju även ska prägla imamutbildningen?

I min text skriver jag ”Keilan medverkar till att skapa grundförutsättningen för rekrytering av självmordsbombare, genom att driva på muslimernas alienering. Som bokstavstroende predikar han för allt från vardagens minsta detaljer till livets mål ska styras av Islam.” Du är ju mycket fördömande mot självmordsbombare. Anser inte du också att en bokstavstrogen följsamt till Islam tvingar fram en alienation som är en förutsättning för självmordsbombning?

Som framgår av mina texter om dig anser jag att de uppfattningar om kvinnor som paraplyprojektet redovisat är djupt upprörande, inte minst uppgiften om att sexuellt otrogna ska stenas ihjäl. Om min redovisningen av dina uppfattning är missvisande är jag angelägen om att lämna en mer korrekt bild av åsikter och sätter därför stort värde på din kommentar.

Vänligen
Hans Iwan Bratt


Taggar: Abd al Haqq Kielan, Islam, Kvinnosyn, Självmordsbombare, Stening av otrogna
Andra bloggar om: , , ,
,
Intressant

En kommentar till Brev till imamen Haqq Kielan om synen på kvinnor

  1. Nisse Radarsson skriver:

    Bra skrivet Hans Iwan Bratt. Sådana här Imamer är fullständigt livsfarliga för sin egen religion, och alla andra också. Det verkar dock som heliga skrifter i allmänhet uppmuntrar kvinnoförnedring och dolda agendor. USCH.

Kommentera

