Stoppa etanolbluffen

(Återpublicering av text från 2007-01-29)

I DN går Torbjörn Rydberg, forskare vid SLU (Lantbruksuniversitetet) till angrepp mot etanollobbyn. ”Att ersätta bensin med etanol är rena lurendrejeriet. Det går åt mer energi att framställa den än vad man får ut när man gör en bredare analys av allt bakomliggande arbete, menar lantbruksforskaren Torbjörn Rydberg”. Andra framträdande forskare och miljödebattörer stöder honom, t.ex. Björn Gillberg, Per Kågesson, Gunnar Lindstedt och Christian Azar. (Wikipedia: E85)

DN skriver vidare: ”Etanolbilar subventioneras med en rad skattelättnader, bränslet är befriat från energi- och koldioxidskatt och hundratals skattemiljoner har pumpats in i olika etanolprojekt. Bensinmackarna, som enligt lag måste erbjuda alternativa bränslen, kan också välja gas, men i praktiken satsar de på etanol eftersom gaspumpar är tiofaldigt dyrare att bygga. Styrmedlen har på kort tid låst fast macknäringen i etanolspåret. Näringsminister Maud Olofsson talar sig varm för sin etanoldrivna Ford. Oljekommissionen lyfter i sin rapport fram etanolen som ett intressant alternativ som bör ges fortsatta stimulanser för att utveckla andra generationens biodrivmedel. Torbjörn Rydberg menar att regering, myndigheter, forskningsråd och universitet inte tar sitt ansvar för dessa frågor.

– Exempelvis kräver salix som odlats och skördats och sedan skurits till chips, en resursanvändning genom det ekonomiska systemet som är nio gånger större än det arbete som naturen ”gratis” bidragit med till processen genom sol, vind och regn”, säger Rydberg i DN.

En aktör i etanol-lobbyn är företaget Agroetanol som ägs av bonderörelsen. Företaget säger att deras etanol ger ett ”nettoöverskott av energi på 40 procent” och att utsläppen av växhusgaser bara är 13 procent av vad bensin släpper ut. Men det menar Rydberg är helt fel. I verkligheten försvinner 90 % av energin vid produktion av biobränsle. När man använder 100 % så får man 10 % tillbaka. Tala om Eberöds bank!

Den nuvarande politiken innebär att företag och privatpersoner gör jättelika felinvesteringar. När politikerna till slut avvecklar stödet till etanolproduktion står ägare där med lång näsa. Den dyrare bilen får köra på vanlig bensin. Företag som satsat på etanol får se investeringarna bli värdelösa.

Det är dags för regeringen att tänka om. Det är speciellt viktigt för Centerpartiet som har det primära ansvaret för miljö- och energifrågor och som dessutom måste undvika att bli anklagade för att sätta ”sin” bonderörelses intresse för det svenska folkets.


DN: Skatteregler borde bortse från tekniken, 4 grader varmare: Öknen breder ut sig över Spanien
SvD: Kyotoprotokollets arvtagare ska skissas på Bali
Taggar: Miljö, Klimatet, Etanol
Andra bloggar om: , ,
Intressant

3 kommentarer till Stoppa etanolbluffen

  1. Per Jonsson skriver:

    Bra sagt!
    Satsa rejält på biogas och eldrift för personbilar istället!

  2. Problemet uppstår först när man ser etanol som en energikälla. Det är det inte. Det är en energibärare. Man stoppar in mer energi än man får ut. Inget konstigt med det. Det är samma princip som till exempel ett batteri. Fördelen med etanol är istället att det inte släpper ut växthusgaser (om det produceras med icke-fossila bränslen) och att det inte göder extremistiska muslimer (läs Saudiarabien). Någon revolution är det icke, men fördelar finns det definitivt.

  3. karlmb skriver:

    Etanolskeptikerna är ofta gravt okunniga.
    Som ”direktdemokraterna.org” säger så är etanol i första hand en bra energibärare.
    Vätskeformig, ogiftig och användbar i både framtidens och dagens gamla bilar.
    Det finns idag ingen bättre energibärare och den framställs idag av den mest effektiva solfångaren vi känner till, sockerröret i Brasilien.
    Med etanol i tanken är redan dagens bilar energieffektivare än motsvarande bensinvarianter.
    (Man måste räkna specifik förbrukning, inte liter/mil eftersom etanol innehåller mindre energi/liter)
    Med etanoloptimerade motorer kan verkningsgraden överstiga den hyllade, men NOx-spridande dieselmotorn.
    Framställningen av etanol kommer i framtiden givetvis inte att vara majs eller vetebaserad, utan från t.ex. rötslam, cellulosa och dagens sockerrör. Sockerrör kan odlas i en massa länder utöver Brasilien, fattiga länder kan här få en ny inkomstbringande exportprodukt, sin stora tillgång på solenergi.

    Metanol (Gillbergs engagemang på gamla dar), är bättre än etanol när det gäller hur många droppar man får ut från ett vedträ, med dagens teknik.
    Men detta är ingen speciell fördel egentligen om man tar till vara restvärmen, vilket förstås kommer att ske genom att man kopplar framtidens etanolfabriker till kraftvärmeverk/fjärrvärme.
    Den stora nackdelen med metanol är att hela infrastrukturen, cisterner, tankbilar, bräsnlesystem i bilarna etc måste bytas ut mot rostfria material som klarar de aggressiva restprodukter som alltid blir kvar i massproducerad metanol.
    Samma problem som med fordonsgas alltså, ingen vill satsa på så dyra vägval när de totala kostnaderna ser dåliga ut redan på pappret.
    Vätgas skall vi inte ens prata om, en bluff skapad av desperata bräsnlecellsentusiaster som inte får det att fungera utan den flyktiga vätgasen, med bra verkningsgrad i den egna processen endast.
    Argumentet med endast vatten som avgaser är som hämtat ur en dagislektion.
    Med 3-vägs katalysator är en modern Ottomotor mer än tillräckligt ren för att platsa även i mkt trafikintensiva städer.
    Körs de dessutom på etanol blir emissionerna bara ännu renare.
    Elbilen? Haha, ett skämt, skapat av kärnkraftsromatiker som ser en ny vår i klimatdebatten!

    Etanol för fordonsbruk är alltså visst en revolution, och oljebolagen lobbar febrilt för att peka på nackdelar för etanolen.

    Den som verkligen bryr sig om det hela och är intresserad av att lösa miljöproblemen för biltrafiken, kan börja med att läsa in sig på detta forum: http://www.etanol.nu

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: