Vad händer med isen vid Nordpolen?

Min notis ”Nordpolens is växer” har irriterat en del och har lett till diskussioner också i andra fora. Här ska jag sammanfatta de fakta jag har och de bedömningar jag gör så här långt. Anledningen till att jag skrev notisen var att jag tyckte (och tycker) att DN har en ensidig rapportering om klimatet, vilket jag dokumenterat i två ytterligare kommentarer:

Givetvis är jag helt klar över att isvolymen vid Nordpolen har minskat sedan satellitmätningarna började 1978. Till skillnad mot många andra tycker jag dock att det är intressant att notera att isens utbredning ökade så kraftigt i år utan att för den skulle antyda att det har att göra med någon ny trend.

Däremot tycker jag mig kunna notera att andra har tagit den snabba avsmältningen under 2-3 månader 2007 som tecken på en ny trend. Det kan dock också vara en följd av tillfälligheter som inte har med klimatet att göra. Enligt en NASA-studie så berodde dock avsmältningen 2005-2007 på speciella vindförhållanden.

Det finns rapporter som tyder på att minskningen av Nordpolens is har pågått under mycket lång tid, kanske ända sedan mitten av 1800-talet, då den lilla istiden tog slut. Temperaturen ökade kraftig runt 1918 har sedan legat kvar på ungefär samma nivå.

Isens utbredning vid Nordpolen är intressant för enligt IPCC ska den globala uppvärmningen går snabbare vid polerna än på andra ställen. Därmed uppstår frågan om avsmältningen är en följd av en förhöjd temperatur.

Och det verkar vara oklart. Någon avsmältning motsvarande den vid Nordpolen syns inte vid Sydpolen. Så orsaken har nog mer med vindar och strömmar att göra än den direkta temperaturen, men ändrade vindarna och strömmar beror i sin tur på ändrat klimat.

4 kommentarer till Vad händer med isen vid Nordpolen?

  1. Per Edman skriver:

    Det är inte irriterande för mig att du tolkar en outlier som en trend. Det finns alldeles för många felaktiga påståenden i världen för att låta sig uppröras av dem allesamman.

  2. Anders M skriver:

    Har du kontrollerat hur stor temperaturökningen är i IPCCs modeller? Vad jag kan se så är den från 60 grader nord till polen ca 0,05 grader per år. ( http://igloo.atmos.uiuc.edu/IPCC/IMAGES … series.png ) Menar du verkligen att du kan dra slutsatser om detta sker eller inte från ditt diagram?

    Visst är du medveten om att det är tveksamt om 1918-hacket är mer en en lokal företeelse förstärkt av de ytterst fåtalet mätstationer som fanns i arktis vid den tiden ( http://www.nordicspace.net/PDF/NSA106.pdf )

    En bättre graf över temperaturen kring nordpolen mellan 1880 och 2006 finns här: http://maps.grida.no/go/graphic/trends-in-arctic-temperature-1880-2006

  3. Hans Iwan Bratt skriver:

    De Magnus W och Anders M säger kräver ett längre svar, som finns i inlägget Vad är sant om isen vid Nordpolen?

Kommentera

