Religiös extremist leder Al-Mustafaskolan

Den beryktade friskolan Al-Mustafa i Järfälle leds av Kamal Moubadder. Vid sidan om sitt arbete som skolledare är han en ledande uttolkare av en extrem variant av islam. Sin tolkning av religionen gör han på webben Noorislam.net. Här är några av Moubadders uppfattningar:

I en DN-intervju har Moubadder sagt att ”det är islams svar och inte mina”. (Skolchef hyllar sharialagarna). Men så är det givetvis inte. Koranen och haditerna tolkas på helt olika sätt av olika riktningar inom Islam. Det finns ingen enhetlig uppfattning, utan varje muslim väljer själv inriktning och är ansvarig för sitt val. Moubadder har inte bara valt en inriktning utan också gjort sig till talesman för denna inriktning. Hans auktoritativa språkbruk visar att han förväntar sig att bli åtlydd. Därför bör hans val av formuleringar tas på största allvar.

Utöver sitt heltidsarbete som vd och skolledare för Al-Mustafa-skolan driver Moubadder två andra företag. KAZEM är speciellt intressant på grund av sin högst speciella kombination av verksamheter, t.ex. sågat och osågat virke, pappersmassa, och motorfordon samt uthyrning av skol- och fritidspersonal.

Det går inte att förbjuda Kamal Moubadder att äga Al-Mustafaskolan. Däremot är det uppenbart att han aktivt propagerar för värden som står helt i strid med skollagens varför han måste helt skiljas från skolans verksamhet.

Eleverna vid skolan drabbas inte bara av en negativ ideologisk miljö som försvårar elevernas anpassning till samhället utan också av ett kunskapsförakt t.ex. vad avståndstagandet från evolutionsläran. Vad det kan leda till visar denna kommentar från en fd elev vid skolan:

Hej !

Jag har studerat i Al-mustafa skolan och upptäckt att den har dels förstört min grund och dels min framtid.

Jag lider oerhört mycket i gymnasieskolan på grund av min fruktnsvärt svag grund, jag pluggar dag och natt , för att bli godkänd. Därför ångrar jag grovt mycket att ha valt Al-mustafa skolan som grundskolan. Jag rekommonderar alla att flytta till en bättre grundskola för att klara sig på senare tid i gymnasiet.

al-mustafaskolan-anmald-till-skolverket/#comment-2667

Kommentera

