Ambres tjänar gott i Värmland

Den gamla Ambres, den 3000 år gamle egyptien, lever gott i Torsby, Värmland. Där flyger han då och då in i Sture Johanssons kropp och mumlar på om såväl dagsaktuella ting och vad som ska hända i framtiden.

Carita på kurs hos Ambres beskriver hur det är

-Jo, Ambres…. igår fattade jag ingenting vad du pratade om för jag befinner mig mitt uppe i spelet….Är mina åsikter rätt?

Hans blick är fast när han svarar mig.

-Det var mycket på en gång. Jag kan bara säga… JA.

Sture Johansson är numera pensionär, men med hjälp av påhittet Ambres har han ett lönsamt extraknäck. Fyra dagar på Sturegården med samtal om om ditt och datt med ett gediget historiskt perspektiv, kostar 3.500 kr + 4×750 kr för käket, totalt 6.500 kr.  Men så har han fått råd att köpa en stor gård också.

Ambres fascinerar många. Sedan jag började skriva om bluffmakaren har flera 2 836 läst ”Är Sture Johansson (Ambres) en bluff eller är han sjuk?” och en fler övriga texter om fenomenet. Svaret på frågan är en uppenbarligen ganska smart bluffmakare med talang på att lura pengar av folk.

2 kommentarer till Ambres tjänar gott i Värmland

  1. John Stalberg skriver:

    Efter att TV-programmet hade sänts gick debatten upp i varv av naturliga skäl. Jag vet inte om det ens existerade en mindre debatt innan? Men en sak fångade mitt intesse så pass att det är det jag kommer att tänka på, det jag fascinerades av. Det var många i Ambres-pro-lägret som uttalade hur de upplevde honom som att utstråla kärlek. Det var inte bara det han sa utan det var hans utstrålning.

    Jag såg inget av detta själv. Jag är Ambres-skeptiker. Men utstrålning av kärlek brukar inte sammankopllas med den roll Sture intog. Han inledde det hela med någon sorts dvala som han vaknade upp ur och sedan nästan stenstodsaktigt med en ganska tom blick talade utan tillstymmelse till dynamiskt känsloliv. Mer robotaktig än kärleksfull, mer kall än varm och en varm kram av honom verkade lika långt bort som att förvänta sig att en kram skulle kännas levande av en lobotomerad på tung medicin. Det är märkligt hur detta sjöd av kärlek enligt flera med tro på hans Ambresutsaga.

    Kärlek är med nödvändighet något utöver att bara vara klok. Jag menar inte att Anbres var klok men om man tycker det återstår ändå något väsentligt för att uppleva honom som just kärleksfull. Jag har bara hypoteser till varför han upolevdes som kärleksfull och den starkaste är att de helt enkelt inte tänkt efter. Är detta mannen de skulle med lätthet lämna sina barn till? Skulle de förvänta sig att Ambres kunde anstränga sig och gå på en promenad med någon eller koncentrera sig för att ta itu med något personligt problem någon hade som var av vardagskaraktär och således bemötas på ett mindre högtravande intetsägande sätt? Det brukar vara sådant som förknippas med kärlek. Auktoritet blandas kanske ihop med kärlek?

    Kärlek är något väldigt de flesta har på sin lyra och jag är inte alls säker på att Ambres är någon virtuos här. Tvärtom verkar han något vingklippt. Sture Johansson i sin egen roll verkade betydligt mer lätt att komma nära.

  2. Hans Iwan Bratt skriver:

    Din kommentar är tankeväckande. Det gäller inte bara att försöka förstå fenomen som Andres utan också gudstro och lydnad till starka ledare.

    Vad betyder att det när man säger att Ambres, en gud eller en Hitler utstrålar kärlek?

    Begreppet kärlek är mångfacetterat, men förutsätter känsla av ”ömhet och tillgivenhet”. kanske väljer man detta ord för att det är att demonstrera sin egen känsla, inte Ambres.

    Besökarna tycker sig känna tillgivenhet, men känner egentligen undergivenhet. De tror sig känna ömhet, men känner sig egentligen omhändertagen.

    Det finns en vilja hos de allra flesta att underordna sig, att bli en del av grupp eller följa en vis ledare. Vissa människor som dras till det mystiska känner stark sympati för den som ger denna känsla näring.

    I Ambres fall kanske det fungerar så att de som tycker att att Ambres är kärleksfull, egentligen känner sin egen värma känsla inför en uppenbarelse som är så vag och mystisk att den ger lagom mycket föda för fantasien och samtidigt ger utrymme för en personlig tolkning.

    Kanske uppfattas Ambres befängda kommentarer av dessa besökare därmed som personligt utformade budskap när det i verkligheten är besökaren själv som vid som tolkning av budskapet tillför kärleken.

Kommentera

