”Jag tänker inte stoppa ett brinnande vaxljus i örat”

Mina fem inlägg om öronljus har möts av stort intresse och har lett till 76 kommentarer. Många av dem som kommenterat visar sig ha mycket dålig kunskap om elementär fysik och vara förvånatsvärt godtrogna.

Men så finns det andra som läst om öronljus med ett positivt intresse men sedan insett att det bara var bluff.

En sådan kommentar kom idag. Klokt innehåll och väl formulerat, varför jag återpublicerar det här:

Tack för ett bra inlägg Hans. Har funderat på att prova öronljus då jag hört att det hjälpt andra. Dock har jag avvaktat. Dels för att jag delar din filosofi att man inte ska tro på allt som sägs utan tänka efter och vara kritisk samt att jag inte har förstått hur ett vaxljus kan gå emot fysiska grundlagar. Jag har nu tagit ställning tack vare ditt inlägg samt de resultat du hänvisar till. Jag tänker inte stoppa ett brinnande vaxljus i örat.

Man kan ju fråga sig då varför denna metod inte använts i ett bättre syfte om det nu hade fungerat? Låt säga att det hade funnits belägg för att det fungerar med öronljus. Varför används då inte detta på vårdentralerna? Speciellt med tanke på att som tidigare kommentatorer skrivit att det har funnits i tusentals år och beprövats längre än andra medicinska preparat. Det är ju konstigt att detta inte kunnat bevisats i modern forskning? Svaret på det är att dessa personliga erfarenheter inte utgör ett tillräckligt forskningsunderlag för att påvisa att det fungerar.

Det skulle vara intressant att få höra något mer än bara personliga erfarenheter från folk. Eller någon kompis erfarenhet. Allvarligt, ni tror väl inte att annan forskning inom vilket som helst område bedrivs på det sättet? Tror ni att forskare träffas och pratar om sina erfarenheter och vad de hörde på fikarasten och sedan kommer fram till forsknignsresultat?

Man undersöker många olika variabler, orsakssamband, möjliga skevheter i resultaten och låter andra forskare titta på sina resultat innan de publiceras i vetenskapliga tisdskrifter. Hur gör man inom alternativ medicin?

Sofia Kita

Tack för kommentaren, Sofia.

En kommentar till ”Jag tänker inte stoppa ett brinnande vaxljus i örat”

  1. Hans Svensson skriver:

    Jag har provat ”brinnande vaxljus” i örat. Detta är den största bluff jag någonsin stött på. När det var nygjort upplevde man det magiska och inbillade mig att jag hörde bättre. Nästa dag vaknade jag med att stora delar av min hörsel var borta – greps av panik – och fick åka till sjukhus för att plocka ut allt vax som runnit ner i örat. Alla mina vänner som gjorde samma behandling slutade alla på sjukhuset. FÖRBJUD DETTA LURENDREJERI!!!

Kommentera

