Opinion Stockholm anmäls till etiskt råd

Ett tidigare inlägg kommenterade en undersökning som utförts av Opinion Stockholm och som DN sedan rapporterat om.  Opinion Stockholm fick ett meddelande om kommentaren och utlovades att ett ev svar skulle publiceras. Svar kom också berömvärt snabbt.

Hej Hans, först vill jag tacka för ditt mail. Skulle dock uppskatta om du nästa gång har funderingar tar kontakt med oss innan du spekulerar om olika frågor som vi båda tycker är viktiga.

1. Vi har i denna undersökning genomfört det på ett slumpmässigt urval och inte använt oss utav ”egen rekryterad panel”. Däremot har vi en sådan panel.
2. Ja det gör vi då vi har gjort denna undersökning i två steg, Steg1/ så har vi ställt två öppna frågor där man fått svara på – ”vilka två områden är de viktigaste frågorna för dig inför valet 2014”. Här fick vi vi ca 1000 st svar på de öppna frågorna. Baserat på dessa svar så blev det sedan 14 områden som dessa 1000 svar hade angett. Steg2/ Så genomförde vi en kvantitativ undersökning även den mot ett slumpvis urval och fick 1089 svar. Tittar vi på fördelningen på Sthlm´s 26 kommuner så har vi god fördelning på både ålder och per kommun. Så ja den återspeglar på ett bra sätt hur Sthlm ser ut.
3. Svarsfrekvensen var ca 25-30% lite beroende på målgrupp.

Du är alltid välkommen med frågor, då vår roll är att bjuda in till dialog.

Hälsningar

Lars Andersson

 Fråga 1 Har undersökningen genomförts genom att ställa frågor till en panel bestående av personer som på eget initiativ anmält sig till panelen?

Företaget svarar att de inte använt ”egen rekryterad panel”. Men DN skriver ”undersökningen bygger på svar i en epost-enkät till en rekryterad panel”? Tyvärr lämnar man inte heller nu uppgift om det register man gjort urvalet ifrån.

Fråga 2 Anser ni att svar på frågor som ställs till er webbpanel är representativa för Storstockholms innevånare?

Det är oklart vad företaget menar med ”god fördelning på både ålder och per kommun”. För det första så redovisar de inte hur god fördelningen är och för det andra räcker det inte alls med en sådan kontroll. Opinionsundersökningsföretag jämför urvalet med populationen med hjälp av betydligt fler parametrar, t.ex. inkomstuppgift, typ av yrke och civilstånd. Därefter justeras svaren genom viktning. Jämför t.ex. med Demoskops metod.

Fråga 3 Enligt DN har frågorna ställts per epost. Hur många i urvalet besvarade frågorna?

Den uppgift som givetvis totalt underkänner undersökningen är att man hade 70-75 % bortfall!!!! Om det säger företaget inte ett dugg i sin egen presentation.  DN säger inte heller något om det osannolika stora bortfallet. Förmodligen frågade inte ens journalisten för i så fall borde DN givetvis avstått från publiceringen.

Så här för undersökningsföretag inte göra. Därför går det nu en anmälan av undersökningen till Etiska rådet för marknadsundersökningar. DN ska också få tillfälle att kommentera undersökningens bortfall.

Sens moral: Lita aldrig på uppgifter om en undersökning om metoden inte redovisas.

3 kommentarer till Opinion Stockholm anmäls till etiskt råd

  1. Hans Iwan Bratt skriver:

    Opinion Stockholm meddelar

    Hej Hans, vi noterar dina kommentarer. För info så har DN fått tagit del av all data inför deras artikel så det finns inga oklarheter gällande bakgrundsdata.

    Hälsning
    Lers

  2. Hans Iwan Bratt skriver:

    Dagens Nyheter meddelar

    Hej Hans Iwan,

    Tack för dina synpunkter. Vi utgick från att det var 1089 personer som svarat på frågorna i enkäten. Hade vi vetat att bortfallet var så stort, skulle vi inte publicerat någon artikel. Vi kommer att vara försiktiga med att använda material från Opinion Stockholm i fortsättningen.

    Med vänliga hälsningar

    Anna Kyringer,

    Sthlms-redaktör, DN.se

  3. Lars Andersson skriver:

    Det är 1089st som svarat på enkäten med en svarsfrekvens på 27% utifrån de ca 4.000st mailen som skickades ut. DN, har bekräftat till Opinion Stockholm att de missuppfattat och trodde att de bara var 27% baserat på 1089 vilket är helt fel.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: