Nu har jag lämnat Folkpartiet.

2013-11-13

Efter åtskilligt funderande har jag beslutat att utträda ur Folkpartiet. Det känns inte så lätt. Jag gick med redan 1961 och har periodvis varit mycket aktiv. Men till slut känns avståndet för stort mellan mina ståndpunkter och Folkpartiets. Då finns bara alternativen att stanna kvar och kämpa eller att gå vidare. Möjligheten att påverka folkpartiet är minimalt, så valet blev självklart.

Att jag går ur Fp betyder inte att jag anser att Fp är det värsta som hänt Svea rike. Det finns många kloka, trevliga och kunniga personer i Fp. Ändå är det mycket som går så väldigt fel. En del av vad jag tycker är åt pipan kommer nog framgå här och på andra ställen.

Med mitt politiska intresse är det knappast möjligt att vara utan ett politiskt umgänge där tankar kan brytas mot andra som har i väsentlig grad gemensamma politiska värderingar. Ett tag tänkte jag ett Centerpartiet kunde vara ett nytt ”hem” inte minst med tanke på deras engagemang för företagande. Men klimatextremismen gjorde det omöjligt.

Så valet föll på Piratpartiet. Jag är inte övertygade om att jag kommer att känna mig hemma där heller men de har flera ståndpunkter som jag uppskattar. Dessutom verkar de har en fungerande interndemokrati. Av det jag kan om Fp och C så vet jag att de har mycket att lära av piraterna.

Kommentera

