Går det att tjäna pengar på ren snurrighet?

För en tid sedan hamnade jag på en blogg som skrivs av Ann Fritze och blev förbluffad över dumheterna. I ett annat sammanhang skrev jag

”Sture Johansson fortsätter sin bluffverksamhet. Han lukrativa verksamhet har stimulerat andra att haka på. Ett exempel är Ann Fritze som startat en helt snurrig blogg. En annan befängd bloggare heter Carita också uppenbart påverkad av Sture Johansson.”

Det uppskattade inte Ann Fritze. Hon skrev

”Efter alla dina bedömningar om Andra, kan jag bara haka på och säga, Med all respekt till dig Hans Iwan Bratt, att aldrig bedöma i något som man själv Ej har i gåvor, samt Ge upp dina sarkasmer, där andra ger i godo. Ann som du bedömer snurrig,,,,,,”

Jag tror att de allra flesta som läser Fritzes texter kommer fram till att den faktiskt är fullständigt snurrig. Bara ett litet citat

”I dag har jag väl en uppfattning om de brott som ger ut i tidningar och nyhetsankare. Jag vill aldrig läsa om dem eller ens höra hur brottet gått till mm. Det för att ibland får jag sova väldigt dåligt, genom dessa varsel där jag får börja Se eller Sia i människor som jag aldrig har träffat eller sett med mina egna ögon.”
http://www.annfritze.se/198902961/1269567/posting/

På sin blogg skriver nu Fritze

I ANDLIG FÖRFÖLJELSE
I Automatik skriver jag idag såhär genom min skrift och vidare förmedlar:

Ja, det finns människor med olika uppfattningar och det ska man respektera.

Dessutom en Yttrandefrihet för oss alla , men då i ett Ansvar, där man ger uttryck i att vilja stärka i den form att man Ej Förföljer eller Trakasserar den som har en uppfattning som strider mot den man själv har.

Det har nu hänt även mig, att jag tas upp där jag egentligen inte hör hemma, i diskussioner och i bloggsammanhang, där jag inte kan gå upp för mina Guider eller för den tro som jag nu går fram med i denna blogg.

Hans Iwan Bratt, är den person som Jag och även Sture Johansson – Ambres, och en kvinna vars namn är Carita , tas upp i hans blogg där han i diskussioner med andra, drar oss i smuts och skitsnack.

Jag har med denna person fått stå upp i bloggsammanhang och diskuterats utifrån en tro eller i annat som han Ej har befogenhet att göra då jag anser det som en direkt Förföljelse.

Att sitta och tillåta sig, yttra och vidare informera sig genom andras åsikter om Oss som ger ut i Andliga resurser, där vi tas ut som direkt olämpliga eller i annat än i seriositet, är anser jag, en direkt Kränkning å våra personer.

Att få ha en annan Åsikt eller trosinriktning eller känna för ingenting alls, är för mig en helt klar rättighet. Men att upplysa människor om min andliga sida, i en direkt förföljelse, där jag i uppriktig mening gått fram i ärlig känsla i en som Jag själv ser det ödmjuk, men i klarspråk uppriktig Blogg, ser jag som ett Svek mot Oss som är i andlighet.

Sluta Hans Iwan Bratt att förfölja Oss och en Guide vid namn Ambres och ge oss frid. Ann i Guideskrift,,

Fritze skriver så illa att det är svårt att förstå. Det är dock klart är hon inte vill bli kallad snurrig. Det är ändå en ganska vänlig karaktäristik. Men hennes förvirring är ointressant i sammanhanget. Det väsentliga är att hon lurar andra människor. Hon skriver att ”arbetar som spiritistiskt Medium med Guider till hjälp”. Jag antar att ”arbeta” betyder att hon tar betalt av människor som vänder sig till henne med olika problem och möts med ren svammel. Den som försörjer sig på sådan förtjänar stark kritik.

Ann Fritze, lägg av med dumheterna och skaffa dig ett hederligt yrke!

22 kommentarer till Går det att tjäna pengar på ren snurrighet?

  1. Hans Iwan Bratt skriver:

    Birgitta Lindh, en vännina till Ann Fritz, har skrivit till mig att Ann Fritz visst inte är snurrig.

    ”Hej Hans.
    Har sedan tidigare följt dina bloggar och insett att du ansvarar för att kritisera och bedöma andras Andliga kännanden. Läs och begrunda istället för att bedöma och ansvara illa för andras möjligheter i andligheten. Du borde veta bättre genom dina år med möjligheter i andras kunskaper och hålla din blogg på en högre nivå en vad du gör. Att Kritisera och Nedgöra Sture Johansson och Ann Fritze mm. Ger ut i enbart Avsmak där du enbart visar din okunskap. Fy skäms att veta om andras välvilja, Där du visar enbart Ovilja, i att förstå att en Gudstro finns men bara om man har en mognad i den. Så lär Hans av dom som Kan och det i att få till sig det Vackra som ändå dessa människor sprider för att både upplysa och lära ut, att det finns en Andra sida och det även för dej Hans även om du insisterar på annat. Har följt Ann Fritze i många år och Vet att denna ljuvliga människa Ej är snurrig men oerhört kunnig och seriösare av idag finns inte. Så sitt inte och kritisera och dra ner en människa som med mycket små medel stått upp för människor , där du i din tur vill stjälpa.
    Vänligen Birgitta Lindh”

    Det första som slår mig likheterna i språklig behandling. Jag vet inte om Birgitta Lindh också säljer samma tjänster som Fritz utan får t.v. anta att hon bara är vänfast.

    Mitt svar är att jag har läst och begrundat vad Fritz skriver och tycker att det är en viktig uppgift att kritisera andlig bluffverksamhet då dess affärsidé är att lura pengar av personer som har olika besvär.

  2. bbnewsab skriver:

    Stå på dig, Hans Iwan!

    Det hedrar dig att du vågar kritisera såväl enskilda woowoos som den pseudoreligiösa woowoo-rörelsen i stort.

    En sak är säker: Det går att tjäna bra med pengar som aktör i woowoo-branschen. Din bloggarkollega Gesus har nyligen startat en artikelserie på sin GesusBloggen, där han närmare granskar aktörerna på woowoo-marknaden. Kolla in http://gesusbloggen.wordpress.com/ .

    Jag ser på det hela så här: Både de konventionella religiösa och mer New Age-aktiga pseudoreligiösa rörelserna levererar sina tjänster och erbjudanden med en sorts garanti som skulle underkännas direkt av Allmänna reklamationsnämnden, om ärendena hamnade där.

    Det är ju närmast frågan om en garanti som skulle kunna formuleras så här: ”Betala till mig/oss nu, och du kommer att bli rikligt belönad i nästa liv för din betalnings- och offervilja i nuvarande liv.”

    Det sorgliga är att så många människor uppenbarligen är beredda att acceptera den här sortens så uppenbara skojargarantier.

    Som med allting annat i woowoo-branschen är det omöjligt att avgöra, ifall den utlovade garantin verkligen kommer att gälla i så kallat skarpt läge.

    Tänk om jag ginge till banken och bad om ett in blanco-lån på 2 miljoner kr. När banktjänstemannen frågade efter säkerhet, skulle jag svara: ”Återbetalning kommer att ske, inklusive ränta, när jag efter min död återkommer i en ny inkarnation. Lita på mig!”

    Den banktjänsteman som beviljade ett tvåmiljonerslån på de villkoren och under de förutsättningarna skulle bli avskedad och ställd inför rätta för trolöshet mot huvudman eller liknande åtalspunkt. Men inom woowoo-branschen är det inte så noga med hur garantierna ser ut.

    Det är bara för bedrövligt. Så keep the good work up, Hans Iwan!

  3. Hans Iwan Bratt skriver:

    Tack för vänligheten. Gesusbloggen (http://gesusbloggen.wordpress.com/) är verkligen läsvärd. Vi vill båda avslöja bedrägerier men väljer något olika stil. Båda behövs säkert.

  4. Gesus Pettersson skriver:

    Tog en snabbkik på Fritzes sida – men hon skojar med oss väl? Det kan inte vara på allvar..!

  5. Kjell. Muthe skriver:

    Tycker andlighet går diskutera. Jag har tro på newage och själavandring. Man kan läsa till sig ondska och hat. Har en svart bok jag läser till mig ondska. Det händer jag lovar läsa över all som gör mig ont. Och då förolyckas dom på olika sätt. Jag kallar det inte satanism utan Norrländsk folktro. Alla små lappska människor är ett hämdfullt folk. Jag är inte lapp men följer deras seder. Inte fel läsa över det som gör ont i samhället.

  6. Kjell. Muthe skriver:

    Varför kritisera Ann Fritzne? om ni nu måste det så kolla på er själva först. Ni är utan hjälp från någon. Ni saknar gudsuppfattning och då är ni utan hjälp . Ni tillhör Kommer ni klara er på andra sidan den dagen D ni tillhör riket där gud finns. Ni är småpåvar i en ankdamm. Har ingen status överhuvudtaget.

  7. Ann Fritze skriver:

    Hans,

    Jag skriver inte i andras Bloggar, men gör ett undantag i Din.

    Du stör inte min Verksamhet. Det som berör mig är, dina ord om att missunna andra deras levebröd, där jag har mitt inom hederligt arbete och ett väl förtjänat sådant. Ann Fritze,

  8. Kjell.Mauthe skriver:

    Ahaha det finns mycket trolldom och woodo och ni får tro vad ni vill! Jag har mina tolkningar. Jag tror på starka krafter på F.B Ser ni min woododocka..i bakgrunden.Jag är den sanna medicinmannen i hela Universum.

  9. Hans Iwan Bratt skriver:

    @Kjell Munthe

    Du skriver ”Alla små lappska människor är ett hämdfullt folk”. Att uttrycka sig så är mycket nära ett brott mot lagen om hets mot folkgrupp. Tänk på vad du säger. Och vad det är du tycker.

    I övrigt är det du skriver nästan lika snurrigt som Ann Fritze.

    Jag försöker förstå vad du du skriver men det är inte lätt.

    1. Visst går andlighet att diskutera? Inte minst för att begreppet har så många helt olika innebörder.

    2. Varför ska jag kolla mig själv? Jag tycker att Ann Fritze är snurrig i ett försök att karaktärisera hennes skrivande. Jag har också kritiserat hennes affärsverksamhet. När jag nu ”kollar mig” så blir resultatet att jag inte är snurrig utan skriver ganska redigt. Och att jag inte har någon affärsverksamhet.

    Jag har ganska bra uppfattning om olika gudsuppfattningar. Betyder det att jag får hjälp? Från vem? Med vad?

    Det övriga du skriver går jag bet på. Är du onykter? Eller har du behov av hjälp? Tyvärr har jag inget att erbjuda.

    Om du fortsätter att skriva så osammanhängande som kommer jag inte att publicera dina inlägg. Det ger inte bloggens läsare ett dyft.

  10. Hans Iwan Bratt skriver:

    @Ann Fritze

    Problemet är just att du INTE försörjer dig på hederligt arbete. Du försörjer dig på att lura andra på pengar. För det är du värd stark kritik.

    Du säger att jag inte stör din verksamhet. Det vore synd. Jag hoppas att det i alla fall än några som börjar ifrågasätta vad du håler på med.

    Nu ska jag förära dig med en plats i listan över bluffmakare. Jag hoppas att det i alla fall har någon effekt.

  11. bbnewsab skriver:

    Du är en modig man, Hans Iwan! En förebild för många!

    Du har min fulla respekt för att du vågar kalla bullskit för bullskit.

  12. Ann Fritze skriver:

    Eftersom Jag inte försörjer mig på den verksamhet som jag Idag har inom den andliga sida med guiderna, så vet jag inte varför Du skulle kalla mig för att inte försörja mig på hederligt ja,. arbete? eller varför jag inte skulle kunna göra det. För du är väl ingen i det att kunna bedöma. Dessutom kalla mig och andra för bluffmakare, det hör till dina domäner. Ann med guiderna,

  13. Hans Iwan Bratt skriver:

    Ann Fritze. Om det är så att du inte försörjer dig på din verksamhet så ska jag sluta att kritisera dig. Din hemsida säger något helt annat: ”Jag … arbetar som spiritistiskt Medium med Guider till hjälp”. Men om de med det menar att du sysselsätter dig på en massa hokus pokus och inte säljer sådana tjänster, så ska inte jag kritisera dig i fortsättningen.

  14. bbnewsab skriver:

    Till Ann Fritze: På din egen hemsida skriver du så här: Jag heter Ann Fritze och arbetar som spiritistiskt Medium med Guider till hjälp. Jag Siar Healar och berättar i denna Blogg om mitt Nära samarbete med de Andliga Vägledarna. Allt som skrivs i denna Blogg är i ett starkt Förnimmande och i ett så kallat Automatiskt-Andlig Skrift, dvs. helt i en Guide från Andra sidan. Synsk rådgivning samt Healing och Distans healing med krafter ges i Guider samt i de Mästare som är i andlig Sfär.

    Innebär inte det att du, som du skriver, ”ARBETAR som spiritistiskt Medium med Guider till hjälp”?. Eller menar du, att du ljuger dina läsare/följare rakt i ansiktet och bara hittar på allt det här som du ger exempel på?

    Antingen ARBETAR du som medium (med guider som hjälper dig). Eller så gör du det inte.

    Om du INTE arbetar som medium, då bör du genast ta och ändra i dina texter på din hemsida, ty där ger du definitivt sken av att jobba just som medium.

    Om du sedan jobbar heltid eller deltid med denna bluff- och bågverksamhet är egentligen egalt. Liksom det är egalt om du har denna verksamhet som ditt huvudsakliga yrke eller enbart som din hobby. Om du tjänar mycket pengar på din verksamhet eller blott 1 kr om året är i princip också egalt.

    Hela den andliga världsbild du målar upp strider mot den vetenskapliga världsbild som fysiker, kemister, biologer och andra naturvetenskapliga forskare så gott som unisont målar upp och ansluter sig till med hänvisning till de vetenskapliga indicier och bevis som det vetenskapliga tankeparadigmet har frambringat inte minst under de senaste hundra åren.

    Om din världsbild vore korrekt, måste hela det vetenskapliga tankeparadigmet kasseras och göras om i grunden. Då vill det till att du kan lägga fram starka bevis på att ditt synsätt är rätt och det vetenskapliga tankeparadigmets slutsatser är felaktiga. Bägge paradigmen kan inte vara korrekta samtidigt. Minst ett av paradigmen måste vara felaktigt. (Möjligen kan båda två vara felaktiga, även om det är mindre troligt/sannolikt – med tanke på de starka bevis som föreligger beträffande det vetenskapliga tankeparadigmet.)

    Om du vill, Ann, kan vi föra den här debatten på din hemsida, så att även dina följare kan få ta del av densamma. Fast då vill jag helst ha garantier från dig på att du inte beter dig som de flesta woowoos har för ovana att göra. De brukar nämligen vägra att publicera kommentarer/debattinlägg som inte faller dem i smaken.

  15. Ann Fritze skriver:

    Svarar dig, Du som inte ens går ut i namn. Ge upp och se dig ur ett annat perspektiv. Läs och begrunda, vetenskapen går också Framåt, även vi inom det Andliga. Ann, med guiderna.

    Att arbeta är inte i att tjäna i det som Ni bägge anser är att arbeta.
    Men tanken är att i tiden även tjäna i det. Ann,

    Seriositeten i det andliga går naturligtvis att diskutera. Det vi ni som jag, men Är man i ett Gott tankesätt, skadas Ingen. Vänligen Ann,

  16. bbnewsab skriver:

    Anledningen till att jag inte går ut med mitt riktiga namn är, att det finns minst en muslim i cybervärlden som önskar skära halsen av mig. Dessutom är jag ”efterlyst” av minst en person som står skitorganisationen Humanism & Kunskap nära. I sistnämnda fall är man förmodligen mest ute efter att trakassera mig IRL, om min rätta identitet kan avslöjas. Men jag tycker det är illa nog, eftersom yttrandefrihet råder här i Sverige.

    Älskad av woowoos är jag alltså inte. Men det kan jag leva med. Dock är jag hur som helst rädd om livhanken. Det är upp till dig, Ann, om du vill kalla min anonymitet för feghet.

    Skulle månne mina åsikter per automatik bli sämre bara för att jag inte framför dem under eget namn? Eller hur tänker du där? (Om jag falskeligen hade kallat mig för exempel Bosse Johansson, väl vetande att du inte kunnat avgöra om jag faktiskt heter så på riktigt, hade det känts bättre för dig – jämfört med att jag nu väljer ett avatarnamn som inte kan misstagas för att vara ett människonamn?)

    Nog om detta. Nu över till själva sakfrågan: På vad sätt har det andliga, och ni som ägnar er åt det, gått framåt (kunskapsmässigt)? Vad menar du med det påståendet? Ge gärna något exempel på hur ni andevärldstroende har flyttat fram era kunskapsmässiga frontlinjer?

    Såvitt jag kan bedöma saken har ni andevärldstroende snarare retirerat, därtill nödda och tvungna med tanke på att vetenskapen, inte minst inom forskningsområden som har med hjärnan och sömnstörningar att göra, numera mycket övertygande kan förklara fenomen, vilka tidigare har klassats som paranormala och/eller övernaturliga.

    Kolla gärna in denna länks artikelinnehåll: http://www.assap.ac.uk/newsite/articles/Near%20sleep%20experiences.html .

    Samma sak gäller religionen/religionerna i stort. Även de befinner sig på defensiven. Att tro på teistiska gudaväsen känns för många nästan lite skämmigt och förlegat numera. Allt färre svenskar är väl bokstavstroende kristna i dag än för, säg, 50 år sedan? Svenska kyrkans medlemsantal minskar stadigt.

    Så, för att återanknyta till det som du skriver, Ann: Är det inte snarare så, att det andliga står och stampar på samma fläck vad gäller bevis och dylikt som skulle kunna styrka dess riktighet och sanningshalt? Precis som fallet är med exempelvis homeopati och healingterapi, två andra typiska woowoo-aktiviteter? Står inte också dessa kvar där de en gång startade? Eller vilka framsteg, från bevissynpunkt, anser du att homeopati och healing har gjort de senaste decennierna/århundradena?

    Som jag ser det bygger homeopati och healing fortfarande sina fundament och grundbulltar ENBART på tro. Rätta mig gärna om du tycker att jag har fel. Helst med en länk till den referens du vill åberopa i så fall.

    EN sak verkar vi dock vara överens om. Du har helt rätt i att vetenskapens frontlinjer hela tiden flyttas framåt. Skolmedicinen kan bota och lindra allt fler sjukdomar jämfört med för 10-50 år sedan. Oavsett om den vårdsökande tror på behandlingen eller inte.

    Homeopatiker och healingterapeuter, däremot, lindrar samma sorters diffusa symtom som de alltid har gjort, varken fler eller färre.

    Att dessa woowoo-terapier fungerar kan skolmedicinen förklara med den så kallade placeboeffekten.

    Man ska förvisso inte underskatta inbillning som en läkande och helande faktor. Men placeboeffekt och/eller inbillningseffekt har inget med andlighet eller andeväsen att göra. Det är ett allvarligt feltänk att göra den sortens sammankoppling, som tyvärr är blott alltför vanlig i woowoo-kretsar. Du är sålunda ingalunda ensam om att resonera på det viset som du synes göra, Ann.

    Det enda tråkiga i den här debatten – så som jag ser det – är att du råkar få klä skott för vad ni alla woowoos tror på överlag. Samma kritik som nu riktas mot dig kan således riktas även mot dina medsystrar (och medbröder). I så måtto är den här debatten inte så lite orättvis. Men förklaringen står väl snarast att finna i det faktum, att alla dina likaledes andeväsentroende medsystrar (och medbröder) nu fegt håller sig undan i stället för att komma till ditt försvar. Då blir det du som får ta emot smällarna så att säga.

    Det där snacket om ljus och kärlek, som är så vanligt i woowoo-kretsar, är ingenting värt, när det blir frågan om ett skarpt läge. Dvs när det börjar att blåsa motvind, försvinner alla ”vännerna” i ett nafs och den angripna – i detta fall du, Ann – får reda sig själv bäst han eller hon vill och kan.

    Jag vill dig verkligen inget ont. Men är det på det viset, att du framöver siktar på att göra den sortens andliga bullskitaktiviteter som du skriver om på din hemsida till ditt levebröd, helt eller delvis, ber jag dig att tänka om. Annars lär du få räkna med att bli kritiserad även framgent.

    Du skriver så här i din kommentar här ovanför: Ge upp och se dig ur ett annat perspektiv.

    Ja, gör det! Låtsas för en stund att detta med andevärldstro är just bullskit och önsketänkande utan förankring i verkligheten. Bara lek med den tanken.

    Skulle då inte du också landa i samma slutsats som jag gör? Att det är frågan om en regelrätt bluff- och bågverksamhet? Och att sådant ska inga ärliga och hederliga människor ägna sig åt?

  17. Ann Fritze skriver:

    Önskar dig allt gott i Ditt, och ger dig möjlighet att både kritisera och anse dig kapabel att gå fram med din egen person, då jag vet att du Ej kan det. Ann med sina Guider,

  18. Ann Fritze skriver:

    Hans,

    Efter ett par veckors genomgång av Dina Inlägg eller hur du nu ser dina kännanden eller uttryckanden i Andras, sätt att få till sina Hemsidor eller Blogginlagor, så måste jag idag säga, att Snälla Du, se på dina egna sk. Inlägg i en Snurrighet istället för på mina, som jag genom en Guide skriver. Du Hans, Du med dina talanger och förmåga sedan länge, se dig för innan du uttycker dig om andras uttrycksmål, där du själv inte har den ringaste förmåga eller kunnande att överhuvudtaget Tycka Till. Så låt dessa Medium få vara ifred i det De har att kunna uttrycka för att som jag ser det Hjälpa i mycket, Att det sen finns mer eller mindre kunnande även i denna förmåga, det hör till,, Ann Fritze,

  19. Hans Iwan Bratt skriver:

    En anonym person har kommenterat mina inlägg om Ann Fritze. Kommentaren är formulerad så att det förmodligen inte är lagligt att publicera den, men så mycket kan sägas att personen mycket kraftfullt angriper Fritzes verksamhet. Personen får gärna återkomma med en kommentar om den formulerats på ett publiceringsbart sätt och att de uppgifter som lämnats kan verifieras.

  20. bbnewsab skriver:

    Ett råd i all välmening till Ann Fritze:

    Försök att byta ut din nuvarande guide mot någon som är bättre på att argumentera för din sak.

    Uppriktigt sagt, Ann, så verkar din nuvarande guide vara av det snurriga slaget – om det nu är hen som styr vad du ska skriva här hos Hans Iwan.

    OBS! Denna kommentar är INTE avsedd att vara raljerande eller hånfull. Jag säger bara min ärliga mening. Vill du bli kvitt den där snurrighetsstämpeln som vidlåder dig, Ann, ser jag då ingen annan råd än att du sparkar din nuvarande guide och ser dig om efter en ny och bättre dito.

  21. Hans Iwan Bratt skriver:

    Till Ann Fritze. Du har nu skrivit två kommentarer till mitt inlägg utan något innehåll som rör det jag kritiserat. Du misstar dig om du tror att du ska kunna få fler kontakter på det sättet.

  22. Hans Iwan Bratt skriver:

    En person med namnet Kjell Mauthe har kontaktat mig och meddelat att han inte har skrivit kommentarerna med namnet Kjell.Muthe.

Kommentera

