Eländets tid

Jag har ett vagt minne av när Sovjet invaderade Ungern. Jag var då 13 år. Jag tog T-banen till stan för att kasta sten på den sovjetiska ambassaden. Men vi har inte många som skulle protestera där den kvällen. Men det var gott om poliser.

Jag har ett starkare minne av när Sovjet invaderade Tjeckoslovakien. Det var ohyggligt att se slakten.

Minnet är än tydligare av Vietnamkriget. Under några år var jag journalist och skrev bl.a. om bombningar av Hanoi 1965. Det var förskräckligt.

Under några år på 60-talet ingick jag i Svenska Sydafrikakommittén. Kampen mot apartheid fick starkt stöd från Sverige. Jag trodde frihet skulle komma efter några år, men det dröjde ända till 1990.

Det har varit många krig sedan dess. Det har också varit allvarliga pandemier: Asiaten, HongKong, fågelinfluensan.

Men just nu känns det mer eländigt än någonsin.

Med ISIS har vi en ny vidrig ideologi som utrotar dem som inte delar mördandet. Det hotar bli en upprepning av nazismen och stalinismens massakrer även om skalan inte kan bli densamma.

Sovjets efterföljare invaderar Ukraina och återför världen till det kalla kriget.

Demokratins vår har gått över i höst. Terrorister och regimer mördar i Centralafrikanska republiken. Egypten, Eritrea, Libyen, Mali, Marocko, Nigeria, Somalia, Sudan,Sydsudan och säkert i fler afrikanska länder. I Mellanöstern är det än värre med förtryck och terrorism i bl.a. Israel, Palestina, Syrien, Irak, Iran, Bahrain och  Jemen. I Asien Afghanistan, Pakistan, Thailand, Kina, Nordkorea, Ryssland. Även i Europa: Vitryssland,  Transnistrien,  Abchazien,  Sydossetien och givetvis Ryssland.

I Västafrika sprider sig Ebolaviruset. För några timmar sedan hade 1.552 avlidit. Sjukdomen sprider sig exponentiellt. Det är risk för att 10.000-tals människor kommer att dö.

Det känns riktigt eländigt.

Kommentera

