Nytt blufföretag – Kontorsgrossisten AB

Nu händer det igen. Ett företag lurar till sig stora belopp genom bluffakturor.

Trixet är enkelt. Kontorsgrossisten sänder helt enkelt faktura på saker man inte beställt. I mitt fall handlar fakturan om ”Kontorsmaterial, artikelnr 55701, miljörentkoncentrat” till det facila priset om 2879 kr.

Finstilt, mycket finstilt, står det på baksidan av fakturan ”Detta är inte en faktura utan ett erbjudande”. Den rätta texten borde varit ”Detta är inte en faktura – den är ett försöka att lura dig på pengar.”

Företaget har en webbadress: www.kontorsgrossisten.com. Av den framgår det att man säljer en (1) produkt – bluffprodukten. Där finns också ett telefonnr, men föga överraskande så går det inte att komma fram.

Vilka är det som ligger bakom företaget? Enligt Företagsfakta heter vdn Dan-Erik Johansson.

Allabolag berättar att i styrelsen sitter Tony Mlinaric (född 1971) och Bruno Mile Matijasevic (f 1976). Inga barnungar denna gång alltså. Båda finns på Facebook för den som vill veta hur de ser ut. Revisor Carl Kristian Thore på EMK Revision Kommanditbolag. Någon Dan-Erik Johansson finns inte på företaget enligt Alla bolag. Kanske är det en målvakt.

Företaget omsatte förra året 4,6 mkr. Var det bara denna enda produkt? Har de verkligen lyckats lura 2000 företag förra året?

Matijasevic sysslar också med att värdera bostäder. Inte särskilt framgångsrikt dock. Hans Aktiebolag har gått med förlust tre år i rad. Spännande att han har Ernst & Young som revisor.

Givetvis är det andra som reagerat på tilltaget:
Svensk Företagsföreningen:  ”klassisk variant av faktura/erbjudande-bluffen”
Dalademokraten: ”Falsk faktura”. Av artikeln framgår det att den drabbade har polisanmält Kontorsgrossisten.
GP: Bluffakturor drabbar Partilleföretag
Reco.se: Varning! Bluffakturor av värsta sorten!

Det kommer nog bli mycket mer skriverier om detta företag!

Läs också:

——————————–

Tillskrift 091014
Idag meddelar revisorn att han lämnade uppdraget i juni 2009.

112 Responses to Nytt blufföretag – Kontorsgrossisten AB

  1. Kent skriver:

    Hej och tack för att du finns.
    Vi har fått en likadan faktura(erbjudande)
    och undrar lite om hur och var man ska anmäla detta.
    Tack på förhand.
    Mvh/Kent

  2. Hans Iwan Bratt skriver:

    Dels kan man anmäla det på närmaste polisstation. En annan möjlighet är att faxa fakturan till Svensk Handel. Det gjorde jag och det är kanske det är därför företaget nu förts upp på deras varningslista.

    Jag hoppas att ägarna till företaget kommer till sans och ber om ursäkt för sitt påhitt. Jag kommer då göra allt för att tala om att det blivit ett seriöst företag som man kan lita på. Till dess får de stå vid skampålen Internet.

  3. Sven skriver:

    Hejsan!
    Även jag har nu fått en likadan ”faktura”,provade att ringa men som sagts tidigare gick det ej att prata med någon.
    Jag har nu tagit kontakt med de lokala tidningarna för att på så sätt varna företagare här runtomkring.

    Mvh Sven Östersund

  4. Syster Yster skriver:

    Min man fick en likadan idag. Så Tony och Bruno tycks inte riktigt ha kontroll på om de sänder till privatpersoner eller företag. Jag ringde till numret som står på ”icke-fakturan” och på helt ordinär skånska förklarade mannen att jag skulle läsa upp fakturanumret för honom ”annars är det bara ett erbjudande, som det står under firmanamnet och då kan du riva det om i inte vill utnyttja erbjudandet”. Men antagligen är det så att ”byggvärderaren” (som inte ens får en person att ställa upp i hans dataprogrammeringsföretag som styrelsesuppleant) har lyckats avbilda en faktura med ”ATT BETALA” och ”Betala innan:” 2009-06-25 2.875 kronor. För en dunk rengöringsmedel!!! Förstår att de behöver en fax i Stockholm och har en telefonkö i Lund. Tänk att Bankgirot och en bank alls ställer upp på sådana här ”företagare”.

  5. Erik skriver:

    Fick en likadan faktura. Ringde upp förstaget och fick prata med kundtjänst. De påpekade att det inte var en faktura utan ett sommarerbjudande!!! Finstilt på baksidan av fakturan står det med liten text att det är ett erbjudande. Kan dock tänka mig att många företag går på den här bluffen och betalar utan att ha koll på vad det är man betalar.

    Jag bad då att få prata med ansvarig chef, men alla hade gått för dagen! Varning alltså för Kontorsgrossisten AB!

  6. Per Kvissberg skriver:

    Tack igen för att du finns.
    Mitt enmansföretag fick också en sådan bluffaktura i går avseende samma produkt men med ett belopp på 2875 SEK. Jag kommer anmäla detta till polisen.

    mvh/Per

  7. Anders skriver:

    Hej!
    Vi, på vårt företag blev uppringda av en mkt påstridig kvinna som ville sälja ovan nämnda produkt. Min mor tackade nej, vilket säljaren i stort verkade ha svårt att acceptera. Senare någon dag ringer samma kvinna till min syster, lika påstridig. Där avslutade hon (säljaren) samtalet med orden: Då skickar jag ett st. av produkten.
    Innan min syster hinner svara att vi inte är intresserade har kvinnan lagt på luren. Idag kom en räkning på 2875:- Jag ringer nr till kundtjänst 046-5405030 som givetvis inte svarar. Hittar din sida här på nätet, mkt intressant läsning. Jag luskar lite till och hittar
    Svenska Kontorsgrossisten AB 046-211 04 00 som jag ringer å då svarar en man som förklarar att det är ett erbjudande. Tittar man på baksidan så står det där mkt. mkt. finstilt punkt 2:1, men även på framsidan uppe till vänster under deras företagslogga framgår att det är ett Vår/Sommarerbjudande. Jag trätade på mannen en stund, han höll givetvis med om att det var ett dumt upplägg på räkningen/erbjudandet. Jag bad honom även att radera oss ur deras ”databas” och att vi inte är intresserade av någon vidare kontakt för all framtid. Ser ut för mig som att detta företag pryder sin plats vid internets skampåle i en oöverskådlig framtid.
    mvh Anders

  8. Jenny skriver:

    Hej!

    Ser att många råkat ut för dessa bluffmakare! Likaså min sambos företag.. Jag antar att det bara är att kasta denna ”faktura” då det i finstilt står ”Då detta är ett erbjudande föreligger ingen betalningsplikt.” Men fult är det verkligen! Man borde väl inte få skicka erbjudanden som ser ut på detta sätt?!

    Hälsningar Jenny

  9. Hans Iwan Bratt skriver:

    Jag trodde att Svensk Handel hade satt upp Kontorsgrossisten på sin varningslista för att jag sänt bluffakturan till dem. Men det visar jag att jag var långt ifrån ensam om att reagera. SvD rapporterar att mer än 150 personer anmälde Kontorsgrossisten under gårdagen.

  10. Erik skriver:

    Tydligen så är det inte olagligt om man läser på Gp´s hemsida http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=500652 det står att det är lagligt men kan betraktas som blufffaktura.

  11. Sture skriver:

    Hej!
    2009-06-12
    Jag har fått en liknande bluff-faktura på 2875 kr. Känner inte till avsändaren och har inte beställt något miljörentkoncentrat. artikelnr 55701.
    Skickligt gjord bluff-faktura, 14 dagar netto. Går ej att komma fram på telefon.
    Makulerar skrivelsen.

  12. Brynte skriver:

    […] När artikeln om bluffakturorna publicerades i SvD:s nätupplaga idag […]

    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.10031634

  13. T.Resander skriver:

    Ja man vet inte vad man skall säga , annat än bedrövligt och dessutom så otroligt amatörmässigt!
    Fick en faktura idag från kontorsgrossisten på 2.875:- för ett otroligt dyrt miljökoncentrat – har mycket svårt att tänka mig att företag av mindre storlek skulle gå på detta.
    Nepp den gick i papperstuggen.

    Biab

  14. Håkan skriver:

    Tänk på han som har http://www.kontorsgrossisten.se över i50 samtal och mail från arga kunder.

  15. Hans Iwan Bratt skriver:

    Till Håkan

    Ni har verkligen otur som använder ett varumärke som överensstämmer med bluffföretagets namn. Möjligen bör ni kolla om inte ni gjort er skyldiga till namnintrång genom att använda ett namn som skyddats genom aktiebolagsregistrering.

    Jag tycker att ni ska informera om blufföretaget på er webb, så att de som besöker er får veta att ni har rent mjöl i påsarna.

  16. Oscar Lantz skriver:

    Jag fick också detta ”erbjudande” daterat 2009-06-10. Skönt att det redan var någon som kollat upp det. Tack.

  17. kenneth skriver:

    046-211 04 00 Det numret hittade jag på internet och ringde dit. Han höll med om att det var luddigt formulerat och han skulle hälsa ledningen (haha) att jag tyckte det!

    Ring och skäll! Enda sättet att få de som jobbar där att avsky sitt jobb och att sluta upp med sånt här!

  18. Piot skriver:

    Jag har också fått en faktura från dom. Ska prata med svensk handel och jag hoppas att någon här polisanmäler!

  19. Carina skriver:

    Vi, vårt företag har också fått denna bluff faktura.
    Tänker nu sända in den till svensk handel.
    Något borde ju göras, det kan ju inte vara lagligt att lura folk på detta vis.

  20. Mr Manolo skriver:

    Älskar nätet och hur snabbt ”folket” kan avslöja bluffare. Se till att sökordsoptimera namnen, företaget, och information om och kring deras bluff.

  21. Thoni örtendahl-Blom skriver:

    Vårt företag har idag fått en faktura från Kotorsgrosisten AB på 2.875 kr. Märkligt är att dom dragit in DHL som speditör av de dom säger sig leverera.Jag tänker kontakta DHL och Svensk Handel.
    Jag instämmer med föregående insändare. Tack för att du finns.
    Hälsningar Saga

  22. Lena Ingström skriver:

    Vi fick också denna bluffaktura till vårt företag idag. Åkte till polisen och gjorde en anmälan med en gång! Skickade sedan tillbaka fakturan (efter att ha tagit kopia) till Kontorsgrossisten och skrev att vi inte beställt något. Underteckande gjorde jag dock inte! Talade också om att saken blivit polisanmäld!
    Undrar om det finns någon postbox med numret:1044?…

  23. Danne skriver:

    Kontorsgrossisten AB verkar inte tveka att fortsätta, fick en bluff faktura i dag 2009-09-02.
    den ser ut som tidigare beskrivits här.

    Obs varning!

  24. Peter skriver:

    Hej! Vi har ett vindkraftverk och vi fick oxå en faktura på Kontorsmatrial,artikelnr 55701,miljörentkoncentrat 2300kr + moms Det är inte så ofta vi använder dessa prylar i Möllan som är belägen i Kiruna. Vi polisanmäler och informerar lokaltidningarna för att ingen annan ska bli drabbad och betala i all hast ibland andra fakturor. V H Peter

  25. Lars Eklund skriver:

    Så var det dags för mitt företag att få denna bluff-faktura.

  26. Henke skriver:

    Kontorsgrossistens ”Hösterbjudande 2009” är ute nu: SE UPP!!!

  27. Bror Wallström skriver:

    Nu är de på gång igen, men nu kallas det för Hösterbjudande, i övrigt detsamma.

  28. Ola skriver:

    Vårt företag fick bluffaktura från bedragarna nyligen, fakturan daterad 09-09-03, så de skojar på. Synd att Polisen aldrig gör något annat än jag fildelare och fortkörare. Det är just sådana här busar som Kontorsgrossisten som både sättas dit!

  29. Ola skriver:

    ”jagar fildelare etc” menar jag

  30. Max Lerby skriver:

    Vårt enmansföretag har fått samma faktura daterad 2009-09-01.Belopp: 2875:- referensnr: 32916157
    Kopia till Svensk Handel.Polisanmälan?
    Tycker produkten är super så vi har nu beställt 1400 dunkar att sändas till Tony Mlinarie med adress:
    c/o Svenska Kontorsgrossiten AB
    Box 1044 221 04 Lund.
    Hoppas pojkarna har en stor lastkaj o truck.
    Deras fax tydligen trasig.Fungerar @ adress?

  31. Ewa skriver:

    Jag har också fått erbjudandet att betala kr 2875:-.
    Inte nog med att man kan bli lurad att betala denna summa. Om man gör detta har man dessutom prenumererat på nya försändelser med samma belopp och med uppsägningstid enligt smart system så att man kommer att ha rengöringsmedel för resten av sitt liv.
    Läs på baksidan av fakturan !

  32. Per skriver:

    Även vårt företag har fått liknande faktura Art.nr 55701
    Fakturan daterad 2009-09-04. Fast ingen speditör eller lev.sätt. Tydligen fortsätter dom obehindrat.
    Är det någon som polisanmält och sett något resultat av detta. Har själv tidigare polisanmält liknande fakturor men inte upplevt att det händer något.
    Blir bara trött och irriterad.

  33. Ola skriver:

    Vi talade med en ”Anders Karlsson” idag på Kontorsgrosskiten. Mycket otrevlig! Han upprepade till sitt försvar att ”det är ett erbjudande”.
    Polisen gör ingenting. Vi har även fått ett mycket sofistikerat Nigeriabrev, på svenska, där någon falskeligen påstår sig arbeta på en engelsk Bank.
    Bedrägeri så det stänker om det. Jag mailade till Polisen att agera, att förebygga brott, men de ingriper endast när brott är begånget. de har väl fortfarande fullt upp med att jaga fildelare och fortkörare.

  34. Johan skriver:

    Hej,

    Även vi har fått denna faktura ”kontorsmaterial 55701” att betala 2875.

    Fy va fräckt! Även kundnummer har de tillgivit mig.

    Ska vi kalla på Sverker?

    //Johan

  35. Hans-Gunnar Tjälldin skriver:

    Självklart är de som står bakom företaget ”crooks”. De duger inte till något annat.

  36. Ronny Wallén skriver:

    Hej jag har fått en likadan faktura på 2875 kr. ttur att man är ett litet företag och kollar alla fakturor.

  37. Åke Rotzius skriver:

    Hej
    Även Jag har en sådan faktura som är daterad 2009-09-18 också på 2875 kr. Förmodar att man skall polisanmäla företaget i fråga men det verkar lite jobbigt,Finns det någon myndighet man kan sända den till i stället som bevakar små företagares intrssen.

  38. KA Ekstedt skriver:

    Efter att ha fått en faktura liknande de ovan beskrivna konm en tanke om att motfakturera för hanteringen att ”skicka” vidare gå till polisen och anmäla etc. är det olagligt att sända en motfaktura på säg ett timpris på 1200+moms. Det tar väl minst 2 timmar att hantera en så´n här faktura.

  39. fransson o book bilservice ab skriver:

    hej har också fått denna faktura tack för alla vakna människor dessa skojare borde hängas

  40. Sara Stenström skriver:

    Hej. Minaföräldrar fick igår en likadan fAKTURA FRÅN DETTA FÖRETAG. hON RINGDE UPP DEM OCH DET VAR FAKTISKT NÅGON SOM SVARADE OCH bad henne riva fakturan. I dag gjorde hon en polisanmälan och den polisen berättade att detta företag bytt namn gång på gång. Tänk om 10% av alla som får denna faktura betalar, då kan de tjäna en massa pengar…

  41. Sara Stenström skriver:

    Tillägg. En polisanmälan SKA göras. Tar inte lång tid.Kan göras dygnet runt. Annas kan man kontakta etiska rådet via mail.

  42. Lasse skriver:

    Polisanmält och ringt…vilka puckon..att dom svarar överhuvudtaget

  43. Nina skriver:

    Hej!
    Fick för andra ggn denna faktura på artnr 55701 fast på ett gammalt bolag som hamnade i KK för flera år sen så de har verkligen ingen koll på vart eller vem de skickar till. Funderar på att polisanmäla så kanske de kan stoppas ngn gång.

  44. Rune G:son skriver:

    Hej!
    Nu står vi på tur med bluffmakarna. Att det kan fortgå, utan att något händer. Exakt samma belopp som alla andra fått. Bluffaktura = ekonomisk brottslighet. Får polisanmäla o faxa Svensk Handel.

  45. Vesa skriver:

    Hej,
    Fick samma ”faktura”. Ringde dit, och en person med Jugoslaviskt-klingande brytning svarade.
    Han förklarade att det ”bara är ett erbjudande” osv. Jag blev irriterad och avbröt honom bara med ett ”idiot” innan jag la på.
    Egentligen hade jag velat veta hur jag – och alla andra antar jag – har kunnat få ett kundnummer (står överst). Måste man inte ingå någon slags kundrelation först?

    Ett annat företag som man kan läsa om på nätet är Princita / AP Factoring. De ringer om att något företag är på väg att registrera samma domännamn som en eget, fast med annat suffix. Sedan nämner de summor som 195 kr, avtal på ett år, ångervecka mm.
    Mot mina principer och mot bättre vetande gick jag med på det. Först därefter googlade jag om dem. Efter att ha läst om dem avbeställde jag per telefon och mejl dagen efter. Detta var för i maj. I september kom faktura på över 17 000 kr…

    Irriterande att det inte går att stoppa skurkar som dessa. Det är ingen skillnad på dem och vanliga ficktjuvar, inbrottstjuvar mm.

  46. Anders skriver:

    Hej,
    fick ett dokument som var snarlikt en faktura, med posten idag. Jag känner igen innehållet från ett tidigare telefonsamtal med en påstridig kvinnan.Det står ju inte faktura på pappret, och den lilla, lilla texten, mitt på pappret, berättar för mig att det är ett erbjudande.
    Det är ju ingen faktura om det inte står att det är en faktura ! Alltså, inget att betala. Det är ju inte ens en bluff-faktura.
    Var kommer lagen in ? Är detta att ses som ett försök till bedrägeri på grund av förväxlinsmöjlighet, otydlighet, mm.
    Har någon ett förslag ?

  47. Elias ben Salem skriver:

    Jag fick likadant erbjudande idag (2009-10-13). Jag har skickat in en anmälan till Konsumentverket under – Ärende: Vilseledande reklam och ojust marknadsföring

    Ju fler vi blir som anmäler desto större chans att något händer.

  48. Ulf Annerberg skriver:

    Vill bara fylla på listan med mottagare av en faktura ”Kontorsmtrl artikelnr 55701, miljörentkoncentrat” om 2300+moms.

    Tack för att ni informerar om att detta är lurendrejeri.

  49. Kristian skriver:

    Bäste Hans Iwan,

    På er hemsida står följande: ”Allabolag berättar att i styrelsen sitter Tony Mlinaric (född 1971) och Bruno Mile Matijasevic (f 1976). Inga barnungar denna gång alltså. Båda finns på Facebook för den som vill veta hur de ser ut. Revisor Carl Kristian Thore på EMK Revision Kommanditbolag”

    Detta stämmer inte. Jag lämnade uppdraget som revisor i juni 2009.

    M v h

    Kristian Thore

  50. Anders Larsson skriver:

    vi har fått en faktura 14/10-09 som er från kontorsgrossiten.
    man blir så jävla förbanad att dom försöker lura ärliga företag, hoppas deras framfart blir ett tvärstopp.

  51. Lasse skriver:

    Sorgligt att denna typ av företag får finnas kvar.
    Kommer att skicka kopia till svensk handel,lokala dagstidningar och polis.

  52. Joacim skriver:

    Hej!
    Jag har idag fått en faktura ifrån Kontorsgrossisten lika dom ni har talqat om.
    Så nu kör dom tydligen en resa igen!!!!!!!!!!!!!!

  53. Claus Hartmann skriver:

    Igår 14/10 fick jag denna bluff faktura som det står kontorsmatrial på och ett belopp på 2875 kr.
    Detta betalar vi inte, samt att jag kommer att gå ut till alla Choice Hotel och varna för detta bluff företag

  54. Kenneth skriver:

    Vill fylla på listan med mottagare av faktura ”Kontorsmtrl, art.nr. 55701, miljörentkoncentrat”.

    Till en kostnad av 2 300 kr + moms.

    Fortsätt informerar om detta lurendrejeri.
    Konstigt att ingen myndighet tar tag i detta.

  55. Cecilia skriver:

    Vi fick faktura från företaget idag.. Vad gör man nu?! Vad gör man med dunken?? Säkert bara vatten och lite färgämnen i..

  56. Ewa Saric skriver:

    Hej och tack för att Du finns.
    Vi har fått en likadan faktura(erbjudande)idag den 16
    oktober 2009 och nu har jag anmäld detta till Svensk Handel säkerhetsavdelning via fax 010-4718677.
    Från http://www.svenskhandel.se tog jag blankett för polisanmälan som jag lämnar infylld imorgon hos närmaste polistationen. Faktura/erbjudande gäller artikelnr 55701 Kontorsmaterial, miljörentkoncentrat att betala senast 28/10-2009 (14 dagar netto)
    Belopp 2875,00kr. Kan inte polisen göra något?
    Jag är inte först och inte sist tyvärr.
    Tack på förhand.
    Mvh/Ewa

  57. faktura skriver:

    ytterligare en ”faktura”

    funderade på om man skulle skicka dem en faktura
    ”konsultarvode” SEK 2300 + moms
    då jag fått lägga ned tid för att ta reda på att det är ett bluffbolag och en idiot som ligger bakom bolaget, kan det inte vara mer än rätt att vi skickar en faktura på den tid vi lagt ned!

    om alla om får deraa ”faktura”. slänger den och skickar tillbaka en faktura till dom på samma belopp ”konsultation” så får vi se om de tycker att det är roligt!

  58. Birgitta Nordh skriver:

    även mitt företag har fått faktura från Kontorsgrossisten AB,
    När jag ringde upp företaget och frågade vad ar 55701 var sade en man på bruten svenska att det var miljörentkoncentrat.
    Jag sade att jag absolut inte beställt detta!
    Han säger att titta i vänstra hörnet-där står Hösterbjudande 2009.
    Jag bad honom ” flyga och fara”.
    Har anmält detta till agenturföretagen, så de kan varna sina meddlemmar samt sänt till Svensk Handel

  59. Louise Hasselblom skriver:

    Hej!
    Har oxå fått en likadan faktura! Ringde nyss och en kille med bruten skånska svarade (Faktiskt!) Jag frågade hur i h-e de kan skicka ut sådana här fakturor (då hade jag redan hittat denna sida på nätet och var mycket upprörd, var ju på väg att betala den nyss!!) Han frågade mig efter ett nummer uppe i hörnet. Jag svarade att jag inte tänker ge honom något nummer, jag bara undrar varför de skickar ut såna här fakturor! Då la han på…

  60. Stefan skriver:

    Fick en ”faktura” idag på samma belopp som många andra fått nämligen 2,875 kr. Försökte att ringa upp på deras vxl nummer. Trot eller ej men efter ett tag svarade en man. Det slutade med att jag vart utskälld på en bruten dålig svenska för att jag inte presenterade mig korrekt!!

    Det är andra gången vi får en ”faktura” så att bli borttagen ur deras register går nog inte…

    Håller med det som står i en kommentar längre upp: att sådana företag överhuvudtaget kan behålla ett bankgiro när alla vet att det är ett bluff företag! Även bankgirot borde ha den informationen idag..

  61. Jan Svensson skriver:

    Hej jag har fått en likadan faktura på 2875 kr. tur att man är ett litet företag och kollar alla fakturor.

  62. Håkan skriver:

    En faktura dök upp även hos oss Okt-2009

  63. mattias skriver:

    Jag fick åxå precis en sådan faktura på 2875:-

    skall man polisanmäla?!

    Jag ringde upp företaget och påpekade att den ser ut som en faktura , med inbet kort och senaste bet datum!!!
    Ja men det är ingen faktura , för att i ljus ljus grå text står det att det är ett erbjudande…
    Jävla idioter!!!
    Man blir så trött på dess bedragare!!!!
    Mvh mattias

  64. SivMarie Hagström skriver:

    Hej de är på gång igen, fick idag 091022 en bluff faktura ställt till vårt företag på 2 875kr

  65. Johan skriver:

    Hej,
    Beställde nyligen bl.a rengöringsmedel från ett annat (seriöst) företag. I väntan på denna faktura dök bluffakturan upp (Kont.gross. AB i Lund) med ungefär samma belopp. Jag betalade och ett par dagar senare kom den riktiga faktura som jag visste skulle komma. Känner mig så otroligt lurad,å snacka om rätt tid för bluffakturan. Var tyvärr inte uppmärksam nog.
    Läste att man förbinder sig 3 månaders prenumeration samt ytterliggare 12 månader om den inte sägs upp.

    Vad kan man göra nu?
    Tacksam för svar

  66. Ola skriver:

    Polisanmäl dem Johan, de har massor av anmälningar, även från oss.
    Du har ju tyvärr beställt 3 leveranser och 12 till om Du inte agerar.Formellt så måste Du med rekommenderat brev avsäga Dig prenumeration samt förlängning.
    Synd att Du inte var vaken, Dina pengar ger näring till dessa skurkar.

  67. Johan skriver:

    Hej igen,
    Var hos revisorn och granskade fakturan ordentligt. När vi jämförde fakturor från samma företag skiljer sig texten i ”gråfälten”. På min stod att paragraf 5 ej gäller (vilket omfattade prenumerationen). Jag får således inga fler fakturor eller behöver säga upp avtal. Däremot skall jag polisanmäla samt lämna information till Svensk Handel om den vilseledande reklamen.
    Har lärt mig en läxa,

    /Johan

  68. Thomas Holmgren skriver:

    Man skulle polisanmäla skitföretaget.Det enda dom försöker med är att lura företag och privatpersoner att betala en faktura på 2875kr
    Lägg ner skiten nu!

  69. Hans Iwan Bratt skriver:

    Det är många som har polisanmält företaget, men tyvärr skriver polisen av anmälningarna. Men anmäla gärna. Kanske kan det få polisen på andra tankar.

  70. Eddie skriver:

    Hej

    ännu en på 2875 inkl moms
    kan man polisanmäla ett erbjudande???

  71. Karel Pavek skriver:

    Vår läkarmottagning har fått Faktura/hösterbjudande…!
    Extra kontroll från skattemyndigheten föreslås som första hjälp

  72. Hans Iwan Bratt skriver:

    Till Eddie

    Ja, det tror jag. Se läs Begär pengarna tillbaka från Kontorsgrossisten. Det kostar inget att försöka.

  73. Lars Sjögren skriver:

    Hej!
    Även Sjukhuskyrkan i Hudiksvall har fått samma ”erbjudande”. Artikel 55701 à 2875 kr. Tur att man har varit med förr!

  74. kira skriver:

    Ditt inlägg räddade min pappa idag. Han fick en exakt likadan faktura men jag kände igen företagsnamnet, googlade och hittade hit.

    Tack för det!

    Ha en fin helg.

  75. Hans Iwan Bratt skriver:

    Till Kira

    Det var trevligt att höra. Ha en skön helg båda två.

  76. Anders Fors skriver:

    Hej fick idag 10 03 10 en Faktura på 2.875:- från kontorsgrossisten läste din kommentar sedan, jag hoppas det kommer någon lag som stoppar dessa importerade gangster från troligtvis balkan.

  77. Annika Blomqvist skriver:

    Nu är blufföretaget kontorsgrossisten i gång igen. Fick Vårerbjudande som ser ut som en faktura.

  78. Hans Iwan Bratt skriver:

    Till Anders och Annika

    Ja, det är för bedrövligt. Jag tror att det finns lag mot dess bedrägerier. Problemet är att polisen inte prioriterar denna brottslighet. Skriv till justitieministern och polischefen och klaga.

    Hittills i dag har 90 personer besökt min sida om Kontorsgrossisten. 9231 personer har besökt den sedan publiceringen den 12 juni 2009.

    Tyvärr tror jag att Kontorsgrossisten tjänar oerhört mycket på sin smutsliga verksamhet.

  79. Carina skriver:

    Även jag har fått ett ”vårerbjudande”. Men jag fattar inte att dom inte kollar upp bättre vem dom skickar det till. På deras ”hemsida” står det om ”produkten” att den ska spädas 1:500. En 5 liters dunk av vad det nu skulle vara hade räckt mer än till min livstid till min lilla verksamhet… Imorgon kör jag ialla fall till polisen o gör en anmälan, för det ska dom ha!!

  80. Anders skriver:

    Internet är fantastiskt! Att det var en bluff var uppenbart när jag idag fick fakturan till ett vilande bolag….
    – att läsa om andras erfarenheter var befriande och att döma av att kommentarer inte funnits på fyra månader i denna tråd och att det idag varit 90+ träffar visar ju bara på att det i dagarna gått ut ett nytt massutskick från dessa banditer. Tänker förmodligen också göra en polisanmälan för att bättra på statistiken och kanske bidra till en framtida uppstädning av dessa fulaktiviteter – finns så mycket bättre saker att lägga energi på än detta!

    /Anders

  81. Max Marcus skriver:

    Ännu en otrolig irriterad företagare som har fått bluff fakturan. Idioter! Vad mer kan man göra? Man har lust att knacka på deras dörr och…..!!!

  82. Hans Iwan Bratt skriver:

    Jag har skrivit till Johan Pehrson< på Facebook om bluffmakarna. Johan sitter i riksdagens justieutskott. Han säger: ”Jobbar med frågan inom Alliansens rättsgrupp!”

    Hittills idag har 179 besök gjorts på denna sida!

  83. Svante skriver:

    Har också fått en faktura (erbjudande) till ett vilande företag. Eftersom företaget fortsätter är det säkert ett och annat erbjudande som uppfattas som om det är en riktig faktura och betalas. Listor på de företag som medvetet försöker få andra företag att betala för ickevaror-tjänster borde vara enklare att hitta på internet.

    Svante

  84. sven axelsson skriver:

    Hej. Min numera avregistrerade fotofirma har också fått brev idag. Borde man polisanmäla, eller?

  85. Hans Iwan Bratt skriver:

    Ja, absolut

  86. Elias ben Salem skriver:

    Uppenbarligen är det lönsamt. Senaste jag mött och varnat för är enironet.se. För att verka seriösa har de lotsasannonser från Coop, Lidl och ett taxiföretag i Malmö. Ingen av dem har beställt någon annons.

  87. Elias ben Salem skriver:

    Förutom låtsasannonserna använder de sig av ”seriösa” företagsnamn som Kontorsgrossisten, Enironet etc. Den senare opererar från Malmö. Finns det något samband?

  88. Eva Elmquist skriver:

    Jag fick en faktura från Kontorsgrossisten idag. Har råkat ut för liknande förut så jag var misstänksam med en gång. Jag hade ju inte beställt något från någon firma med det namnet. Internet är bra, jag googlade genast och fann denna sidan bl a. Jag ser att firman varit igång redan förra året. Jag tänker polisanmäla saken.

  89. janne skriver:

    Jag kan bara instämma i övriga kommentarer här ovan, jag har inte tänkt att betala, men skall ringa företaget på måndag och fråga vad de menar med denna faktura, givetvis blir samtalet bandat, jag vill ju inte ha det till att mitt samtal räknas som en orderbekräftelse

  90. Roger skriver:

    Då va det dags igen vårerbjudande 2010.Att de bara orkar….

  91. Ellinor skriver:

    Fick just denna faktura och tyckte det kändes skumt. Googlade och hitta denna sida. Mycket bra info!

    Ringde polisen och frågade om jag skulle anmäla, men de tyckte inte att det hade någon effekt…. Tråkigt om man inte kan komma åt dessa bovar.

    Vi är en ideell förening i Skåne som fick detta förresten. De verkar skicka till folk över hela landet.

  92. Anders Gunnér skriver:

    Kontorsgrossisten på G igen!

    Fick ett fint erbjudande från Kontorsgrossisten häromdagen. Miljörentkoncentrat 1 enhet till det facila priset av 2 875 kr ink moms. Vem är så korkad att man går och köper sådant utan några som helst specifikationer om vad erbjudandet egentligen går ut på? 1 enhet Miljörentkoncentrat? Vad är det?

    Förra året skickade dom ut en massa fakturor och efter många protester svarade dom ”Vi har i dagarna skickat ut ett erbjudande som tyvärr har upplevts som stötande av många kunder. Vi ber om ursäkt för det inträffade och har därför den 15/6 slutat att skicka erbjudanden.
    Vi ber åter igen om ursäkt och vill ännu en gång förtydliga att det rör sig om ett erbjudande och ingenting annat. Om Ni inte vill ta del av erbjudandet kan Ni bortse ifrån det och behöver inte höra av er till oss för att meddela detta.
    Med vänliga hälsningar,
    Svenska Kontorsgrossisten”

    Men vi har inte glömt och vi behöver inte köpa några dyra Miljörentkoncentrat!

  93. Oscar skriver:

    Ha ha ha … ringde och kollade och han svarade faktiskt! Nr jag frågade vad det var och vafrför det inte står uppgifter om vem som beställt etc. sa han – ”ah, titta längst upp till vänster… står det inte erbjudande?”. Mitt svar blev ”aha – ni är ett sånt företag… det här är allts en bluff”, varpå han svarar – ”ah, du är en sån… som måste överdramatisera allt”. Ja ja – de svarar i alla fall på numret… 045-40 50 30. Kan inte alla bara ringa in och terra dem lite:)

  94. Anna skriver:

    Fick också en faktura idag och ringde direkt. GÖTT att klämma åt dem, hade redan förstått att det var något lurt. Håller med föregående skrivare Ring och terra samt polisanmäl.
    Men jag nådde dem på 046-5405030

  95. Annie skriver:

    Ett ”erbjudande” dimpade också ner i min brevlåda idag. Det är skrämmande hur ”äkta” den ser ut. Jag ringer imorgon!!

  96. Saga skriver:

    Fick också en sådan faktura – slängde direkt. Otroligt att detta kan fortgå.

  97. Kristian skriver:

    Vår låssmeds firma fick också en sådan faktura idag (eller erbjudande om man nu ska kalla det så) på 2.875kr.

    Funderar på att ringa och fråga om det är kul att jobba på ett bluffmakeri. Hade varit kul o få höra svaret..

  98. karin grubb skriver:

    Jag fick en bluffaktura till mitt nedlagda företag. Jag ringde nyss upp och blev kallad ”subba”! Han sa också att jag inte hade något att göra på dagarna för att jag ringde och klagade samt att han tjänade miljoner.
    Jag uppmanar fler att ringa, helst om någon samtidigt kunde spela in samtalet.

  99. Jessica skriver:

    Hmm… nu är det snart ett år sedan detta inlägg skrevs.
    Jag har fått en likadan fakturan (erbjudande) idag.
    Det står vårerbjudande 2010 uppe i vänstra hörnet.
    Ja, jag instämmer med föregående ” Otroligt att detta kan fortgå”!!!

  100. Johan skriver:

    Fick en idag också… Försökte nå kundtjänst, men jag antar att det är massor av upprörda människor som ringer… Glad nyhet är att årets vårerbjudande är prissänkt till 2 300kr. Skämt åsido, kommer anmäla dem och hoppas fler gör så. Det ökar förhoppningsvis chansen att få stopp på dessa herrar.

  101. Michelle skriver:

    Hej!! Fick också detta erbjudande den 10/3 2010. Ringde företaget och fick faktiskt tag i en kille som satt i kundtjänsten. Han var väldigt otrevlig, hade svar på allt man sa till honom. Tror att han kände sig lite trängd ( jag är rätt hård och rakt på sak ). Han menar att det inte är en faktura de skickat ut utan ett erbjudande,, så långt är jag med, men deras affärsidé är ju att företag som kanske inte har någon större koll på sina fakturor eller har många fakturor, ska ” råka ” betala in detta beloppet. Jag sa iaf till honom att jag tyckte det var förjävligt att skicka ut sådana ” erbjudande ”. Jag tror tyvär inte att man kommer nån vart med att polisanmäla, men kommer nog göra det ändå. Kollar verkligen inte skatteverket upp vilka företag de ger F-skattsedel till och deras produkter och affärsidéer. Tycker detta är bedrövligt.

  102. Julie Skogs skriver:

    hej
    Som många andra har vi fått en bluffaktura från Kontorsgrossisten AB. De som har klagat har fått veta att detta är ett erbjudande och inte en faktura och det är inte olagligt. Jag vill hävda att det företaget skickar ut uppfyller alla krav på vad en faktura ska innehålla och ÄR därmed en faktura. Jag bifogar skatteverkets krav på innehåll:
    Enligt bokföringslagen ska en faktura (verifikation) bl.a. innehålla uppgift om:
    -datum, när den sammanställts
    -kund, till vem fakturan är ställd
    -affärshändelsen, när den inträffat
    -specifikation, vad fakturan avser
    -belopp
    Krav på hur en faktura ska se ut finns även i annan lagstiftning än bokföringslagen. Enligt mervärdesskattelagen ska en faktura dessutom bl.a innehålla uppgift om:

    -ett unikt löpnummer för varje faktura
    -säljarens registreringsnummer till moms
    -säljarens och köparens namn och adress
    -varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art
    -beskattningsunderlaget (priset före moms) för varje momssats
    -den eller de momssatser som gäller
    -den moms som ska betalas
    Dessutom är det utseendemässigt en faktura. Hur kan Plusgiro tillåter detta och hur kan de vara registrerade som företag i synnerhet då namnet liknar ett annat seriöst företag? Patentverket brukar vara väldigt försiktigt med att tillåta att två liknande namn registreras?

  103. Lars Lönnroth skriver:

    Även jag har fått denna bluff-faktura till mitt lilla handelsbolag, H.B. Daidalos.Litteraturhistoria i ord och bild. Vill gärna se de här figurerna ordentligt brännmärkta, så att de inte vågar fortsätta med sin verksamhet. Om det inte går att få dem fällda juridiskt borde det ändå gå att hänga ut deras namn – alltså Tony Mlinaric (född 1971) och Bruno Mile Matijasevic (f 1976)– offentligt på nätet, så att de inte längre vågar visa sig på stan utan helst tvingas lämna landet.

    Lars Lönnroth

  104. Daniel Holmlund skriver:

    Har för andra gången fått detta bedrägliga ”erbjudande” från detta skitföretag.
    Polisanmälde och körde svenskhandel vid första repan, men nu vet jag inte om jag orkar igen.

    Det jag funderar kring är breven som dessa skicka sina bluffakturor. Generellt brukar inte sådana företag i någon utsräckning betala pengar, dvs. porto till posten.
    Antagligen har de tryckt upp breven med ”Sverige porto Betalt”. Är det någon som vet hur det funkar och kanske posten kan komma åt dem?

  105. uppenbarligen har han ite lagt av trots usäkter.
    Vi fick idag en ”faktura” i vårt företasnamn.

    Till att börja med tror man ju att detär en faktura, det står med stora svarrta bokstäver ATT BETALA

  106. Stefan skriver:

    Hej!
    Kontorsgrossisten skickar fortfarande ut fakturor. Jag fick idag 22 mars 2010, en faktura ifrån företaget. Jag ringde dom, och dom sa att det tydligt framgår att det är ett erbjudande vilket jag INTE håller med om. Nu funderar jag på att polis anmäla dom jag med.
    /stefan

  107. Blixt skriver:

    Fortsättning följer tydligen. Fick i dag 2010-03-22 en faktura från Kontors grossisten AB med ref 34631630. Artnr 55701. Vi kommer att polisanmäla denna faktura under morgondagen.

  108. Pernilla skriver:

    Har också fått från dem idag, ringde upp och de svarade. Och de talade om för mig tydligt att detta var ett erbjudande. Otrevliga oärliga människor, finns det ngt värre.’
    Skall man polisanmäla???

  109. Tomas H. skriver:

    Jag fick från dem idag(fr.Kontorsgrossisten AB)!!!Läste alla inlägg ovan…är det verkligen så att inte går klämma åt skurkarna??? / Tomas H.

  110. Peter skriver:

    Fick en faktura i dag och ringde direkt.
    Han sa till mig att det var bara ett erbjudande och att det var helt OK att riva fakturan.

    han avslutade med att tacka för att jag ringde.

    Nu har jag gjort en faktura till honom på 14000:-

    Ett ”erbjudande”…. får se vad som händer!

    Skickar den i morgon.

Lämna en kommentar