StayFriends är ett oetiskt företag

StayFriends är ett oetiskt företag som troligen också bryter mot svensk lag. Först en redovisning av hur de agerar och sedan ska det ställas mot svensk lag.

Igår (131017) kom ett mail från StayFriends som inleds på följande sätt:

Detta är den sista betalningspåminnelsen som kommer att skickas ut för ditt Guldmedlemskap. Ifall din medlemsavgift på 169:- inte är oss till handa inom 7 dagar, tvingas vi skicka fallet vidare till Inkasso och stänga av ditt Guldmedlemskap tills dess att du har betalat.

Jag vet att jag har anmält mig till ett sk guldmedlemskap (2011-sep-12), men förutsatte att om jag inte betalar för en ny period så upphör medlemskapet. Kollar nu företagets villkor. Där står det

5.4 De avgiftsbelagda tjänsterna (till exempel Guldmedlemskap) som har beställts av Medlemmen förlängs automatiskt efter den aktuella periodens sista giltighetsdag, om inte Medlemmen dessförinnan avaktiverat denna funktion.

Min medlemsperiod utlöpte 130912. Redan den 14 juli begärde företaget uppgifter om mitt nuvarande betalkort, då giltighetstiden på det förra gått ut. Avsikten var tydligen att debitera en ny period utan att informera mig.

Den 4 september 2013 fick jag ett ”erbjudande”

Som Guld -medlemkänner du till och använder dig av alla fördelar som du erbjuds. Våra tidsbegränsade erbjudanden:till och med 2013-sep-07 betalar du endast 129:- SEK för ditt nästa Guld-medlemskap*.

Den 13 september 2013

2013-sep-12 förlängdes ditt Guldmedlemskap automatiskt. Du har hittills inte valt hur du vill betala. Detta gör att du får välja ett annat betalningsalternativ. Vänligen betala din räkning för förlängingen av ditt Guldmedlemskap inom de kommande 14 dagarna. Under menyrubriken Guldmedlemskap på din profilsida kan du välja om du vill betala via faktura från Klarna, med betalkort eller PayPal. Det går också bra att betala via vårt bankgiro, som exemplet med inbetalningskortet här nedanför visar. Avgiften uppgår till 169:- SEK*

Den 30 september 2013

2013-sep-12 förlängdes ditt Guldmedlemskap. Du har hittills inte angett hur du vill betala. 2013-sep-13 skickade vi en betalningspåminnelse till dig. Vi har hittills inte fått någon reaktion på den. Nu ber vi dig igen att betala för förlängningen av ditt Guldmedlemskap. Vänligen betala 169:- SEK inom de närmast kommande 14 dagarna.

Den 17 oktober 2013

Detta är den sista betalningspåminnelsen som kommer att skickas ut för ditt Guldmedlemskap. Ifall din medlemsavgift på 169:- inte är oss till handa inom 7 dagar, tvingas vi skicka fallet vidare till Inkasso och stänga av ditt Guldmedlemskap tills dess att du har betalat.

StayFriends använder begreppet medlem. De flesta anser säkerligen att medlemskap innebär att de som inte betalar avgiften därmed lämnar ”föreningen”. Om detta har konsumentverket fått in 49 anmälningar mot StayFriends. En anmälan har gjort till Konsument EuropaEU-organet som försvarar konsumentens rättigheter.

Är det lagligt med automatiskt avtalsförlängning? Nej, inte efter HDs dom 23 november 2012 Mål T 2085-11. HD skriver bl.a.

5. Det finns i svensk rätt inte någon generell bestämmelse som reglerar frågan hur villkor om automatisk förlängning av avtal ska bedömas. Det nu aktuella villkoret får därför prövas med tillämpning av 36 § avtalslagen. Enligt den paragrafen får ett avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid HÖGSTA DOMSTOLEN T 2085-11 avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Särskild hänsyn ska tas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller annars intar en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.

HDs dom blev att konsumenten vann vilket ledde till att företaget fick stå för de säkerligen dryga kostnaderna för rättegången inkl konsumentens kostnader.

I JURIDISK PUBLIKATIONv 1/2013 analyseras domen

HD har genom sin dom förvisso utökat konsumentskyddet och genomfört väsentligheterna i Håstads förslag [DS 2012:31] och därmed förekommit lagstiftaren i detta avseende. Enligt vår mening är det emellertid önskvärt att detta konsumentskydd framgår direkt av lag och att kraven på påminnelsen klargörs.

Juristernas önskemål tillgodoses också. I regeringens ”Mål och budget för konsumentpolitiken 2014” skriver man

Konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning

På vissa konsumentmarknader förekommer det att näringsidkare använder sig av avtalsvillkor som innebär att avtalet förlängs automatiskt om konsumenten inte säger upp det senast vid en viss tidpunkt. Ett lagförslag som handlar om konsumenters rätt att hindra en förlängning av avtal bereds i Regeringskansliet.

Och det är ju bra att lagen blir tydlig, men den kommer endast bekräfta vad som gäller i och med HDs dom.

Åter till StayFriends. Det är alltså solklart att de har använt sig av en metod för att tvinga pengar av sina kunder som bedömts så allvarligt att HD och regeringen har sett sig tvingade att stoppa metoden med en ny lag.

Hur troligt är det att StayFriends kommer att gå till inkasso för att få betalt för dubiösa räkningar på belopp under 200 kr? Givetvis inte alls. Därför är det rätt att klassificera StayFriends som ett blufföretag.

5 Responses to StayFriends är ett oetiskt företag

  1. Gunnar Lundh skriver:

    Stötte på detta gäng för många år sen, åtminstone då fanns det ett val mellan ”gratis” och en debiterbar, exklusivare version. Sas det. När man prövade det som var ”gratis”, insåg man att det var helt meningslöst. Medvetet gjort meningslöst.

    Varpå dom omedelbart hamnade på min black list.

    Likadant med flera andra. IncClub (accepterar inte reklamationer), Dell (presenterar ett pris i jättesiffror, sen när man ”köper” så lägger dom till massa gegga på egen hand).

    För att inte tala om skitföretaget Ryan Air. // Gunnar L

  2. Kjell Ericson skriver:

    Vi vet ju om de presumtiva problemen. Jag känner mig inte alls trakterad av deras Guldmedlemskap så länge jag kan lägga in gamla lärarbilder, elevbilder med kommentarer och meddela mig med de andra: http://www.stayfriends.se/j/ViewController?action=myPage&visitreferer=8&persid=31906557&crc=6893985

  3. klas wennerberg skriver:

    Kjell om du gör det du säger så utnyttjar du deras tjänster. Varför skulle ett företag erbjuda ngt sådant helt gratis. Du är ju uppenbart intresserad av möjligheterna men inte beredd att betala för dem, varför?.
    Själv förväntar jag mig en faktura av ngt slag. Klev på ganska ointresserad och lyckades t o m ange fel årtal för min realexamen och inser att det hela är ointressant eftersom jag är urgammal och inte minns något eller någon.
    Vet inte hur jag ska få företaget att säga farväl.
    Det löser sig.
    Lev väl och skit i det förflutna, det är en ny dag i morgon!
    Klas

  4. Hans Iwan Bratt skriver:

    Är lika gammal som du Klas. Minns inte mycket. Det var lätt att slippa ”guldmedlemskapet”. Välj Kontouppgifter, tryck på knappen. Klart. De bekräftar per brev.

  5. Gerd Sjöberg skriver:

    Jag har också blivit utsatt för detta gäng. Skickade mail till den adress som man skulle skicka till om man ville något, så jag gjorde det. Sade upp mitt medlemskap och att allt skulle plockas bort därifrån. Detta var på försommaren. Efter det kom inga mail eller andra meddelanden till min inpost, så då tog jag för givet att allt var klart, men det var då det började. På hösten kom inbetalningskort och jag skrev att jag sagt upp mitt medlemskap. Inget svar! Då hittade jag här på google ett förslag på hur man skulle komma ur det här och i oktober gjorde jag ett nytt försök. Efter ett tag dök det upp ett par påminnelser och jag förklarade hur det låg till. Då kom ett brev från inkasso, Jag som i hela mitt liv aldrig haft något med såna att göra. Brev till dom med förklaring och svaret blev att jag lämnat in uppsägningen för sent, så nu var jag medlem ett år till och då ska man betala. Alltså hade inte första mailet någon betydelse. Nu blev det ett brevväxlande och telefonsamtal, dels till inkasso och Stayfriends i Berlin både på tyska och svenska, båda språken skulle gå bra. INGET SVAR! Jo från inkasso som fortfarande inte jade fått betalt för nästa årsperiod. Förklarade att jag inte ville betala för något jag inte var medlem i, men varje brev jag fick blev jag hotad att det skulle gå vidare till högre instans. Stayfriends svarade inte en enda gång. Låst! Hela julen och nyår förstörd. Gav upp och betalade, fast nu ca 380kr som från början var 129kr. Så nu är jag fortfarande medlem ett år, helt emot min vilja. Hjälp! Stackars människor om de är så här det går till och dom inte har en chans. Så ledsen!

Lämna en kommentar